Hopp til innhold

Milliardtap for Norwegian – derfor begynner toppsjefen å få trua

Flyselskapet har tapt 14,9 milliarder kroner i fjerde kvartal. Men konsernsjefen ser ikke like mørkt på framtiden som i november.

Norwegian holder pressekonferanse

Konsernsjef Jacob Schram i Norwegian.

Foto: Fredrik Hagen / NTB

– Vi trenger hjelp til å komme gjennom vinteren og frem mot sommeren 2022, sa Norwegians konsernsjef Jacob Schram til NRK i november.

Den gangen var utsiktene for å få statlig støtte mørke, og konsernsjefen utelukket ikke konkurs.

Tross et milliardtap i fjerde kvartal, er Schram mer positivt innstilt på fredag:

– Man kan aldri være sikker, jeg har aldri gitt noen garantier, men jeg har en god fornemmelse om at vi skal klare å få til dette, sier Schram til NRK.

Milliardtap skyldes nedskrivninger

Selskapet søkte konkursbeskyttelse for datterselskapene i Irland, og er i gang med reforhandlingene av avtaler med kreditorene.

– Intet er sikkert før det er skrevet under. Men vi har en god fremdrift. Vi har fått landet viktige avtaler med Rolls-Royce, Airbus, den type ting. Og det som står igjen har jeg god forhåpning om at vi klarer å løse, sier Schram.

Han vil ikke gå mer detaljert inn på hvilke avtaler som står igjen. I februar presenterte selskapet en plan for å forlate den irske konkursbeskyttelsesprosessen.

Regjeringen, som i utgangspunktet sa nei, har sagt seg villig til å putte mer penger inn i flyselskapet, dersom Norwegian får skikk på driften og aksjekursen stiger.

I tillegg har selskapet varslet grep for å få pilene til å peke oppover igjen. Norwegian varslet i januar at de vil slutte med langdistanseflyginger, samt kutte antall fly i flåten til rundt 50.

Inntektstap på 93 prosent

Selskapet har i fjorårets siste kvartal tapt nesten 15 milliarder kroner. Det store tapet skyldes at selskapet har tatt nedskrivninger på 12,8 milliarder kroner.

– Ja, det er stort. Men i det ligger det over 12 milliarder i nedskrivninger, og hovedparten av det er nedskrivninger av fly som vi ikke skal ha med oss videre, sier Schram.

Når et selskap tar nedskrivninger, betyr det at de regner med at verdien av det de eier vil bli, eller er, verdt mindre enn det de var før.

Inntektene til flyselskapet kom på 669,8 millioner kroner, en nedgang på 93 prosent fra året før. Da tjente Norwegian 8,94 milliarder kroner.

I tillegg har Norwegian hatt 97 prosent færre passasjerer i fjerde kvartal, enn tilsvarende kvartal i 2019. Av flåten på 131 fly, har i gjennomsnitt kun 15 vært i bruk.

Sikter seg inn på sommeren 2022

2021 blir ikke som det var før pandemien, ifølge Schram:

– Det vi sikter oss inn mot er sommeren 2022. Så får det bli som det blir imellom, sier Jacob Schram til NRK.

I rapporten skriver Norwegian at de ønsker å begynne prosessen med å hente penger fra investorer i slutten av mars eller begynnelsen av april, etter at restruktureringen er ferdig.

– Egenkapitalen er tapt. Hva betyr det for dere?

– Det som er viktig nå er hvilken balanse vi kommer ut av restruktureringen med. Det bildet vi har tegnet tidligere har ikke forandret seg, sier Schram.

– Kan kassa gå tom før dere er oppe og flyr igjen?

– Jeg synes vi har vært utrolig dyktige til å styre kostnader og holde igjen. Så jeg er veldig fornøyd med det i dette kvartalet. Vi har penger til å kunne stå denne prosessen ut, inntil vi får hentet ny kapital, så sånn sett ligger vi helt etter planen, sier Schram.

Luftfart i krise

Det er ikke bare Norwegian som har slitt i året som har gått. Koronastengte grenser satte flyene til de fleste av verdens flyselskaper på bakken.

Det norske flyplasselskapet Avinor rapporterer ukentlig sine passasjertall. I uke 7 hadde flyplassene til Avinor en nedgang i passasjerer på mellom 50 og 80 prosent.

Det skandinaviske flyselskapet SAS la fram sine kvartalstall på torsdag.

De presenterte et underskudd på 1,9 milliarder kroner, og hadde 5,3 millioner færre flypassasjerer enn samme periode året før. SAS har sagt opp 5000 ansatte.

Selskapet forventer ikke at etterspørselen etter flyreiser vil ta seg opp igjen før i 2022 – selv om selskapet satser på å gjenåpne ruter i Norden og Europa mot sommeren.

AKTUELT NÅ