NRK Meny
Normal

Norwegian frykter flere innstillinger

– Jeg kan ikke si at vi ikke får kanselleringer fremover, for det er jeg redd vi kan få, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian

– FOR FÅ TIL Å FLY: Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian, sier selskapet har for få til å fly flyene og er redd det kan bli flere innstilte fly i sommer.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

– Vi håper selvfølgelig dette skal bedre seg, denne helgen har vært helt akutt. Det er klart at dette er noe vi må jobbe for å unngå igjen, sier Anne-Sissel Skånvik.

Flere tusen nordmenn er rammet etter at Norwegian i helgen innstilte en rekke flygninger i inn- og utland.

Årsaken til problemene er ifølge Norwegian at det er høysesong med knappe ressurser, i tillegg til at de har fått mer akutt sykefravær blant pilotene enn vanlig.

Benekter overbooking

– Vi har for få til å fly flyene. Når vi i tillegg får akutt sykefravær på toppen, blir det enda verre, sier Skånvik.

Har dere tatt en risiko og overbooket?

– Nei. Vi overbooker aldri flyene og har ikke spekulert i det.

Norwegian opplyser til NRK lørdag kveld at de foreløpig ikke har indikasjoner på at avganger blir innstilt søndag, men at de ikke har oversikt over den kommende uken.

– Kunden betaler for sitt feriehus

Ferieklare nordmenn har rast mot Norwegian etter de mange innstillingene. Rammede passasjerer har opplyst at de har sittet i opptil 45 minutter i telefonkø hos flyselskapets kundesenter, mens andre har fortvilt over bestilte hotellrom eller ferieboliger de frykter de ikke kommer av sted til og får brukt.

På grunn av problemer med å få flyttet rammede passasjerer over til andre fly som allerede er fulle av sommerferierende nordmenn, er det passasjerer som har fått tilbud om ny avgang først om en uke eller to.

Hva skjer med feriehus som står tomme fordi folk ikke kommer seg dit? Hvem betaler for det?

– Det er jo kunden som betaler for sitt feriehus, men vi gjør selvfølgelig vårt aller beste for å få de reisende frem, sier Skånvik.

– Vil du garantere at dere betaler for alle tapte utgifter passasjerer får på grunn av Norwegians innstillinger?

– Nei, det må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Det jeg kan si, er at vi følger EUs regelverk og dekker mat og hotell, sier Skånvik.

Norwegian presiserer at det er snakk om at man får dekket hotell, mat, drikke og transport etter behov i ventetiden – altså mens man på avreisestedet venter på å få komme med en ny avgang.

– Andre ekstrautgifter eller tap, som for eksempel forhåndsbestilt hotell, må vurderes i hvert enkelt tilfelle, sier pressevakt i Norwegian, Linda Olsen.

Må kunder som finner egne løsninger, få dem godkjent av Norwegian for å være sikre på at de får utgiften dekket av dere?

– Ikke nødvendigvis. Dersom vi ikke hadde et godt alternativ, og de har valgt rimeligste alternativ tilgjengelig, trenger de ikke godkjenning av oss, sier Olsen.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger