Norwegian Air Shuttle fikk et overskudd før skatt i andre kvartal i år på 930 millioner kroner – mer enn dobbelt så mye som i andre kvartal i fjor.
Men ikke alle tall i kvartalsrapporten får Norwegian-sjef Bjørn Kjos til å trekke på smilebåndet.
Passasjer- og pilottrøbbel i andre kvartal har ført til at Norwegian måtte ut med 81 millioner kroner i kompensasjon til kunder, som ikke fikk det de betalte for, melder Dagbladet.
Til sammenligning var denne utgiftsposten på 34 millioner kroner i tilsvarende periode i fjor.
Kan bli større kostnader
Norwegians kostnader i form av utbetalinger til misfornøyde kunder kan bli langt høyere i neste kvartal. Krisen med en rekke kanselleringer på grunn av pilotmangel den første helgen i juli, slår først ut i resultatene for tredje kvartal.
Da ble flere tusen ferieklare nordmenn rammet av at Norwegian innstilte en rekke flyginger i inn- og utland.
Kjos poengterer at selskapet har hatt betydelige ekstraordinære kostnader til innleie av fly og kompensasjon til passasjerer.
– Når denne sommeren er over, vil de innleide flyene bli faset ut og vi ser positivt på utviklingen framover, sier han i en pressemelding torsdag formiddag, uten å utdype ytterligere.
- Les også:
7,7 millioner fløy med Norwegian
Flyselskapet meldte torsdag morgen om fordoblet resultat, flere passasjerer og fullere fly.
Fyllingsgraden var i andre kvartal i år på 88 prosent, en forbedring på 8 prosentpoeng de siste to årene. Til sammen 7,7 millioner passasjerer fløy med Norwegian i andre kvartal en økning på 11 prosent.
– Utviklingen er jevnt god i alle Norwegians markeder, skriver selskapet i en pressemelding.
Norwegian omsatte for 6,6 milliarder kroner i andre kvartal, 800 millioner kroner mer enn i samme periode i fjor.
- Les også: