Hopp til innhold

Norske bedrifter i feriemodus blir svindlet

Falske fakturaer og mailer som ser ut som de kommer fra sjefen, er noen av metodene svindlerne bruker for å lure til seg penger fra bedrifter om sommeren.

Sommersvindel

Både Virke og Økokrim har laget råd for bedrifter og ansatte for å unngå at folk blir svindlet.

Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

– En grunn er at folk er i feriemodus. Bedriftene har færre folk på jobb, ferievikarer gjør oppgaver for andre, og de faste rutinene blir mindre faste. Det gjør det enklere å gå på limpinnen, sier politiadvokat Daniel Sollie i Økokrim til NRK.

Daniel Sollie

Politiadvokat Daniel Sollie i Økokrim.

Foto: Andreas Sundby / NRK

Tidligere i sommer ble fire menn siktet i Nigeria for å ha svindlet til seg over seks millioner kroner fra norske bedrifter.

Svindelen skjedde ved at en ansatt i organisasjonen fikk en e-post fra en som utga seg for å være «direktøren», ifølge Aftenposten. Vedkommende ba den ansatte om å overføre en million kroner til en utenlandsk konto, noe som ble gjort.

– Hyppigere om sommeren

Andre svindler bedriftene ved å sende ut fakturaer for varer eller tjenester som aldri har blitt kjøpt, eller ved å sende e-poster med løsepengevirus til ansatte.

– Vi mener det skjer flere slike svindelforsøk om sommeren og før høytider. Da sender man gjerne ut en faktura, siden det er andre rutiner. De som kjenner kunder eller leverandører får ikke kontrollert om det er riktig, sier sikkerhetsrådgiver Thor Martin Bjerke i Virke til NRK.

Thor Martin Bjerke, sikkerhetsrådgiver, Virke.

Sikkerhetsrådgiver Thor Martin Bjerke i Virke.

Foto: Eirik Lunder / NRK

Bare på vei til intervjuet med NRK fikk han en telefon fra en medlemsbedrift som hadde mottatt det som trolig er en falsk faktura. Og Virke selv har tidligere blitt utsatt for såkalt direktørsvindel.

– En undersøkelse vi gjorde for noen år siden, viste at 70 prosent av våre medlemmer har blitt forsøkt svindlet. To-tre prosent av dem ble lurt, sier Bjerke.

Råd mot svindel

– Bedrageriforsøkene er gjerne mer profesjonalisert enn tidligere. Det er ikke lenger en dårlig formulert e-post med en bankdirektør fra Sveits som ber deg overføre millioner av kroner. Det er personlige henvendelser som ser både legitime og riktige ut, sier Sollie i Økokrim og legger til at alle som utsettes for svindel, bør anmelde det hos sitt lokale politidistrikt.

Både Virke og Økokrim har laget råd for bedrifter og ansatte for å unngå at folk blir svindlet. Rådene sier blant annet:

  • Ikke gi fra deg konto- eller kredittkortinformasjon til personer og firmaer som tar kontakt på telefon eller e-post
  • Ikke del personlige passord og PIN-koder med andre
  • Ikke betal for en vare du ikke har bestilt
  • Be om et skriftlig tilbud eller betenkningstid i stedet for å si ja til et tilbud på telefon
  • Sørg for å ha gode rutiner for fakturabehandling, særlig i ferietiden

AKTUELT NÅ