Norske barn bombarderes med reklame for Botox, alkohol og gambling

Ny forskning viser at halvparten av norske barn har mottatt reklame for plastisk kirurgi eller kosmetisk behandling, mens åtte av ti har mottatt reklame for pengespill.

Stella Solhaug Laska

Helene Prestrud liker ikke at barn får reklame om utseende.

Foto: Wilhelm Sverdvik / NRK

Tusen norske tenåringer mellom 15- og 16-åringer ble i fjor spurt om reklame og personvern av forskere ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, som er en del av Oslo Met. Markedsføringen av kosmetiske inngrep, pengespill og alkohol skjer ofte via sosiale medier.

Denne typen markedsføring mot barn er ulovlig i Norge.

Forskerne fant tre urovekkende hovedfunn blant i den landsdekkende undersøkelsen:

  • Nesten 80 prosent har fått reklame for pengespill
  • 48 prosent har fått reklame for plastisk kirurgi eller kosmetisk behandling med Botox
  • 25 prosent har fått reklame for alkohol
  • Rundt 80 prosent av de spurte svarer at de ikke vil ha denne typen markedsføring

– Dette er kynisk markedsføring rettet mot barn for å selge og tjene penger. Vi vet at sosiale medier bidrar til press og stress blant barn og unge. Denne typen markedsføring er uholdbar og forbudt. Forbrukertilsynet må sammen med andre tilsynsmyndigheter slå ned på dette., sier barne og familieministrer Kjell Ingolf Ropstad.

– Oppsiktsvekkende

– Det er oppsiktsvekkende høye tall. Vi ble rett og slett overrasket over hvor mange barn i Norge som oppgir at de har blitt eksponert for markedsføring om alkohol, gambling og Botox, sier forsker Thea Grav Rosenberg.

Flest jenter oppgir at de eksponeres for markedsføring av kosmetiske inngrep.

NRK har tatt med seg 13- og 14-åringer til utstillingsrommet på Oslo Met. Forskerne har skrevet ut plakater av reklame barn har blitt eksponert for på mobilene deres.

To jenter studerer plakatene. Det de ser skremmer dem.

– Jeg synes det er dumt at barn skal få den type reklame og få tanker om hvordan man bør se ut, sier Stella Solhaug Laska.

– Det skremmer meg litt. De er jo interessert i å selge ting som hjelper med å endre utseendet, sier Ylva Elling.

Elisabeth Lier Haugseth

Elisabeth Lier Haugseth er direktør i Forbrukertilsynet.

Foto: Forbrukertilsynet

Forbrukertilsynet vurderer sanksjoner

Forbrukertilsynet er kritiske til praksisen.

– Forbrukertilsynet kan slå ned og fatte vedtak med økonomiske sanksjoner, det vil si tvangsmulkt eller overtredelsesgebyr. Det er noe vi vil vurdere hvis ikke vi får klinikkene med på å endre praksis, sier direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth.

Forbrukertilsynet gjennomførte nylig en tilsynsaksjon for å sjekke markedsføring for kosmetiske behandlinger hos påvirkere og klinikker. Resultatet viser at omfanget av reklamen er stort.

Etter aksjonen har Forbrukertilsynet sendt brev til seks klinikker og seks påvirkere for å opplyse om hvilke regler som gjelder når man markedsfører seg i kanaler hvor barn ferdes.

SISTE NYTT

Siste meldinger