Nok en gang trekker norske Tesla-eiere bilprodusenten for retten, skriver DN i dag.
Tesla Model S P85D var markedsført med 700 hestekrefter, noe som etter hvert ble nedjustert til 469 hestekrefter av produsenten selv, ettersom batteriet ikke kunne levere nok strøm til at motorene yter maksimalt på veien.
Investor Jens Ulltveit-Moe er altså en av de 79 som går til sak mot elbilprodusenten. Han solgte Porschen og kjøpte Tesla i 2015.
Endte med forlik sist
Bilene det er snakk om i dette søksmålet ble levert ut til kundene i 2015, skriver Dagens Næringsliv.
I februar 2015 startet Tesla utleveringene av Model S P85D, den første modellen fra merket med firehjulsdrift.
Foto: James Lipman / Teslemotors– Det er samme type sak som endte med forlik sist. Det går på bileffekten og feil i markedsføringen og salgsprosessen.
Men jeg vil ikke gå noe nærmere inn på beløp, sier advokat, Christoffer A. Falkeid i Advokatene Lea, Haavik.
Flere søksmål mot Tesla
Han representerer de 79 saksøkerne. Disse kommer i tillegg til 38 andre Tesla-eiere som Finansavisen skrev går rettens vei mot elbilprodusenten høsten 2017.
I desember 2016 ble Tesla Motors Norway enige med 133 kunder som saksøkte selskapet fordi de mente bilen av typen Model S P85D ikke hadde de ytelsene den var markedsført med.
Forliket ga Tesla-eierne 65.000 kroner i kontantbeløp, eller en kombinasjon av kontantbeløp, oppgradering av bilen eller forskjellige utstyrspakker.
Saken starter i retten i juni
Til sammen er det registrert 1201 nye Tesla Model S P85D i Norge, viser tall fra Teslastats.no. Da forliket var inngått oppfordret forbrukerrettseksperter andre kunder om å kontakte Tesla. Nå har altså 117 Tesla-eiere tatt ut stevning mot Tesla Motors Norway.
Saken kommer opp for Oslo tingrett i juni i år, og det er satt av seks dager til tvistesaken, skriver Dagens Næringsliv.