I dag ble det holdt et møte mellom Norgestaxi, Pasientreisekontoret og Bymiljøetaten i Oslo kommune for å finne en løsning på den kaotiske situasjonen der pasienter må vente svært lenge på taxi etter sykehusopphold eller legebesøk.
Det blir flere møter mellom partene i denne konflikten, i dag kom partene ikke fram til noen endelig løsning.
– Vi har understreket alvoret ovenfor Norgestaxi og bedt dem se til at de oppfyller vilkårene i kontrakten, sier avdelingsleder Egil Johannesen på Pasientreisekontoret ved Oslo universitetssykehus.
Han var med på dagens møte med Norgestaxi og Bymiljøetaten.
En Parkinsonpasient (70) ventet to timer på taxi i kulda utenfor legesenteret Legene på St. Hanshaugen i Oslo torsdag i forrige uke.
– Undersøker om det var brist
70-åringen ble til slutt oppdaget av en legesekretær og tatt med inn igjen av lege Fredrik Ørlyng. Dette er bare en av flere hundre avvik som er blitt registrert i pasienttransportordningen de siste månedene.
Nå sender taxiselskapet drosjesjåførene på kurs for å hindre at pasienter blir stående uten transport.
– Det er overhodet ikke slik det skal være og veldig beklagelig, med de konsekvenser det fikk for pasienten. Vi vet ikke hva som skjedde og skal se om det var brist i våre systemer. Vi må undersøke saken, sier viseadministrerende direktør, Erlend Eidsvoll i Norgestaxi.
– Kan dø av nedkjøling
Parkinsonpasienten hadde en kroppstemperatur på 34,9 grader etter å ha ventet to timer på drosje.
Vanlig kroppstemperatur ligger normalt mellom 36,5 og 37,5 grader celsius.
– I ytterste konsekvens dør folk av nedkjøling, sier lege Fredrik Ørlyng som til slutt måtte kjøre mannen hjem.
Les også:
Les også:
– Må redegjøre for avvik
I forrige uke kunne NRK melde at helsefagarbeidere ved flere behandlingssteder er vitne til at pasienter sitter og venter mens de får meldinger om at sjåføren registrerer «ikke kontakt med pasienten».
Slike såkalte «bomturer» har det vært mange av den siste tiden.
Pasientreiser skal følge opp disse sakene framover med flere møter med Norgestaxi.
– Har ikke levert godt nok
– Vi har siden uka før jul hatt daglig kontakt med Norgestaxi og skal ha et nytt møte med dem onsdag hvor de må redegjøre for hvordan de skal bli kvitt avvik, sier Egil Johannessen fra Pasientreisekontoret ved OUS.
Norgestaxi innrømmer at de på torsdag ikke leverte en god nok tjeneste på den turen 70-åringen skulle ha hatt.
– Nå går vi igjennom med sjåførene håndtering av turene, sier direktøren i Norgestaxi, Erlend Eidsvoll.
Les også:
Les også:
Les også: