– Vi regner med at tidsplanen holder slik at vi kan åpne i slutten av juni neste år, selv om vi ble en del forsinket av orkanen "Dagmar", sier Øivind L. Søvik.
Han er prosjektleder for Hardangerbrua og har lang fartstid i Statens vegvesen.
I fjor ble byggingen av de rundt 200 meter høye tårnene på begge sider av fjorden fullført.
Siden i fjor høst har arbeidet med bærekablene pågått. Til høsten kommer stålseksjonene som skal utgjøre kjørebanene mellom brutårnene. De er bygget i Kina og fraktes på et skip til Hardangerfjorden.
Når seksjonene er heist på plass, skal de sveises sammen ogasfalt skal legges. Da begynner brua å få sitt endelige utseende, selv om mye arbeid fortsatt gjenstår.
- Les også:
Ikke bare for biler
Hardangerbrua skal erstatte ferjesambandet Bruravik-Brimnes og
gjøre store delerav Hardanger "landfast".
Den er ikke bare bygget for biler og andre kjøretøy. Fotgjengere og syklister får gode muligheter til å ta seg over brua og nyte utsikten.
På begge sider av brua lages det parkeringsplasser for biler og busser, og så er det mulig å gå over på brua der det blir gang- og sykkelvei atskilt fra bilene.
– Fra brua blir det praktfull utsikt over Hardangerfjorden og fjellene rundt med Folgefonna lengre unna. Turistbusser kan stoppe på den ene siden og slippe turistene av og så møte dem på den andre siden. Vi tror det blir en populær mulighet, sier Søvik.
Lang prosess
Det har tatt tid å virkeliggjøre planene om bru over Hardangerfjorden. Tanken ble lansert første gang i 1937.
Da var Golden Gate i California ferdig bygget som den lengste hengebru i verden. Nå rykker den ned på listen bak Hardangerbrua, som tar plassen som verdens åttende lengste hengebru.
Etter at Vallaviktunnelen ble åpnet i 1985, kom det fart i planene. I 1996 sa Stortinget nei, men ti år etter ble bruplanene enstemmig godtatt i Stortinget.
Søvik forteller at byggingen har holdt seg innenfor budsjettet.
De totale kostnadene er beregnet 2,3 milliarder 2011-kroner. Det er i samsvar med forutsetningene da Stortinget vedtok bygging.
- Les også:
Stort arbeid
Tre entreprenørselskaper, AF Gruppen, Veidekke og danske MTHøjgaard har hatt de største oppdragene med brua.
AF Gruppen har arbeidet med tunnelene og tilførselsveiene.
I alt er det bygget 2,7 km tunneler, 800 meter vei og 900 meter gang- og sykkelvei som skal føre fram til brua. Inne i fjellet på begge sider er det laget rundkjøringer.
Når bilistene kommer ut av tunnelen på Vallavik-siden får de et flott utsyn mot brua gjennomden 23 meter høye portalen.
Veidekke har bygd brutårnene mens stålarbeidene utføres av MT Højgaard. Nå i juni pågår strekking av kablene som skal holde brua. Galvaniserte tråder trekkes over brua ved hjelp av et spinnende hjul. Derfor kalles prosessen også spinning.
Til sammen 10.032 tråder med en diameter på 5,3 mm skal holde brua oppe på hver side.
De kjørende betaler
Det er de som skal bruke brua som skal betale mesteparten av byggekostnadene.
Stortinget har bestemt at 62 prosent av kostnadene skal tas igjen med bompenger. Bare 12 prosent kommer fra staten.
Prisen for å kjøre høyt over Hardangerfjorden er ikke fastsatt, men trolig vil den ligge på nærmere 150 kroner for en personbil.
Det kalkuleres med at rundt 2100 kjøretøy vil passere brua daglig. Da vil brua være nedbetalt i løpet av 15 års tid.