Havet har alltid vært viktig for Norge. Sentralbanksjef Øystein Olsen har selv et nært forhold til sjøen, som han har vokst opp ved, og det kommer til å prege norske pengesedler i årene som kommer.
– Tanken er at vi skal få frem havets betydning for utviklingen av Norge, som næringsveier, transportmåte og levekår. Det er mange dimensjoner, sier Olsen.
I fjor ble det kjent at seddelserien skal byttes ut, men først nå røper altså Norges Bank temaet.
En viktig årsak til endringen er oppgradering av sikkerhetselementer i sedlene.
Visittkort for Norge
– Det blir veldig fine visittkort for landet vårt, mener Olsen.
Bankens grafikere regner med å vise frem den første seddelen om to år, og innen seks år regner de at alle nye sedler er i omløp.
Norges bank søker nå etter kunstnere og grafikere som vil konkurrere om å få sine havmotiver på den nye seddelserien som blir den åttende i rekken.
- Det er en åpen konkurranse, og vi skal gjøre en grundig jobb. Vi skal ha en såkalt prekvalifiseringsrunde først, som da skal foreta en første siling, sier Olsen.
Fristen til å levere første forslag går ut 10. januar 2014.
- Så skal vi ha en hovedkonkurranse med en kvalifisert jury bestående av kompetente personer, som skal kåre en vinner, sier Olsen.
Maritimt løft
På Norsk maritimt museum er de fornøyde med at havet blir synliggjort på denne måten.
– Vi er jo veldig glad for det, og har argumentert for det.Vi syntes det er veldig fint at Norges bank markerer den betydningen som det maritime har, sier seniorkonservator Per Nordseng.
Tradisjonsbrudd
Det er 20 år siden forrige gang Norges bank endret seddelserien. Da ble 200-lappen lansert med et portrett av Kristian Birkeland, professor i fysikk, på forsiden.
Også kunstner Edvard Munch, forfatter Sigrid Undset, operasanger Kirsten Flagstad og forfatter Peter Christen Asbjørnsen har fått hedersplassen på seddelserien vi har i dag.
Den nye satsningen markerer et brudd på en lang tradisjon med portretter som hovedmotiv.
Det skal fortsatt være bomullsmateriale i sedlene, opplyser Norges Bank.