Nordmenn får lage Mummi-spill

Det norskproduserte spillet fra det verdenskjente Mummi-universet vil minne om Zelda, men uten slossing, og vil ha Snusmumriken i hovedrollen.

©Moomin Characters™
Grafikk: ©Moomin Characters™

Det hele begynte med at spillutvikler Are Sundnes leste Mumitroll-boken «Hvem skal trøste Knøttet?» for sønnen sin, og begynte å tenke på hvordan historien kunne blitt fortalt i spillform.

– Det er med en stor mengde ærefrykt at vi begir oss ut på et spill i et så velkjent og elsket univers, forteller Sundnes. Han er leder for det norske spillselskapet Hyper Games.

Spillet skal handle om Snusmumriken, og vil være et eventyrspill som minner om Zelda-spillene, bare uten slossingen, forteller Sundnes.

– Vi tenker ikke å lage dette som et barnespill, men et familievennlig spill som både voksne og barn vil ha glede av.

Selskapet hans har tidligere utviklet spill basert på de svenske Albert Åberg-bøkene. Den erfaringen ble avgjørende for å overtale finske Moomin Characters, som forvalter alle Mummitroll-figurene, om at de var de rette folkene til å lage spillet om Mummitrollet.

Denne uken dro Are til Helsinki, og kontrakten er nå signert.

Are Sundnes fra Hypergames og Roleff Kråkström fra Moomin Characters i Helsink etter å ha inngått avtalen.

Are Sundnes (til høyre) fra Hyper Games og Roleff Kråkström fra Moomin Characters i Helsinki etter å ha signert avtale om å lage Mummitrollet-spill.

Foto: Privat

Melankoli for barn

Sundnes mener at det meste av underholdning for barn i dag er alt for overfladisk når det kommer til følelser.

– Jeg mener at melankolien er noe av det som virkelig gjør Mummidalen så interessant og vakker, og håper vi klarer å formidle dette gjennom spillet, forteller han.

I Mummidalen møter man karakterer som er ensomme, noen har angst, og andre er så sjenert at de har blitt usynlige.

– I nordiske land snakker vi gjerne om melankoli som en mørk, men vakker følelse, mens mange andre steder i verden er det å være melankolsk synonymt med å være deprimert.

Utkonkurrerte store selskaper

Sundnes sier han føler på et ansvar for å formidle essensen av Mummi-bøkene til en ny generasjon, som ikke lenger leser så mye, og håper å inspirere spilleren til å oppsøke originalverkene.

– Det som kjennetegner spillbransjen i Norge, sammenlignet med våre nordiske naboer, er at vi er mer kunstnere enn forretningsmennesker, på godt og vondt, forteller Sundnes.

– I dette tilfellet var det positivt. Det er svært mange store og pengesterke aktører som ønsker å tjene penger på Mummitrollet. Jeg tror vårt lille, norske selskap ble et friskt pust, og representerte noe annet som kan bevare det nordiske i Mummi-universet, forteller han.

Hyper Games har tidligere laget populære spill om Albert Åberg.

Hyper Games sitt mest populære spill er Hokus Pokus Albert Åberg, et mobilspill for barn fra 2013.

Foto: Hyper Games

Når ut til titalls millioner

Norske spill spilles av langt flere utlendinger enn nordmenn. I 2018 ble norske spill spilt av nesten 69 millioner spillere, ifølge arbeidsgiverorganisasjonen Virkes spillrapport for 2019 og 2020.

Hyper Games holder til i Oslo og deler kontorer med flere prisvinnende norske spillutviklere som Krillbyte Studios. Hyper Games har de siste tre årene jobbet med et spill som heter Mørkredd.

– Vi har også laget et spill som heter «Eggggg», hvor man bruker oppkast for å komme seg rundt, forteller Sundnes med et smil.

I spillet Eggggg beveger man seg ved å kaste opp.

I spillet «Eggggg» beveger man seg ved å kaste opp.

Illustrasjon: Hyper Games

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger