Hopp til innhold

Nordea: Uklart hvor mange som må gå i Norge

Finanskonsernet Nordea skal til sammen kutte 6.000 ansatte og innleide konsulenter. Også mange ansatte i Norge kan bli rammet.

Administrerende direktør Snorre Storset i Nordea Norge

Administrerende direktør Snorre Storset i Nordea Norge sier at digitalisering og økte krav til effektivisering gjør at det vil bli færre ansatte i banken i årene som kommer.

Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Endrede kundevaner og digitalisering gjør at finanskonsernet Nordea skal kutte kraftig i antall ansatte. Totalt må 6.000 ansatte finne seg noe annet å gjøre, og av dem er 2.000 innleide konsulenter.

Foreløpig er det uklart hvor mange som må gå i Norge.

Nordea er landets nest største finanskonsern etter DNB, både når det gjelder forvaltningskapital og utlån.

Har over 3.000 ansatte i Norge

Administrerende direktør Snorre Storset i Nordea sier til NRK at digitalisering og økte krav til effektivisering vil gjøre at det vil bli færre ansatte også i Norge.

– Det kommer til å være 6.000 færre som jobber for Nordea på tre til fire års sikt, og det dreier seg om 4.000 ansatte. Det skal fordeles mellom Norge, Sverige og Finland og i andre markeder som vi opererer i, sier Storset.

Nyheten om at banken skal slanke staben kraftig kom i forbindelse med at konsernet la frem resultatene for tredje kvartal. På Stockholmsbørsen faller aksjekursen 5 prosent litt etter 09.30 torsdag morgen.

Ifølge den svenske avisen Dagens Industri har Nordea til sammen 31.600 ansatte, hvorav i overkant av 3.100 i Norge. Flest ansatte har banken i Danmark, med ca. 8.700.

Det betyr at på tre til fire års sikt vil mer enn hver tiende ansatte i Nordea måtte finne seg annet arbeid.

Flere prosesser blir digitalisert

Storset sier at utviklingen kommer som en følge av at kundene bruker banken på en annen måte, og at kuttene kommer for at banken skal være konkurransedyktig også i fremtiden.

– Vi har ikke noe mål om å kutte et visst antall jobber, men vi ser at det blir konsekvensen av at mer og mer blir digitalisert av våre prosesser og at våre kunder møter oss på en annen måte enn tidligere, sier Storset.

Nordea har investert kraftig i IT-infrastruktur de siste årene. I tråd med at systemene er på plass vil det bli mindre behov for IT-konsulenter i årene som kommer, etter det NRK forstår.

Finanskonsernet lanserte i sommer en såkalt chatbot, en robot som svarer på nettbaserte spørsmål fra både person- og bedriftskunder.

Finansforbundet: – Må ikke gå for fort frem

Pål Adrian Hellman, som leder Finansforbundet, har 2.000 ansatte i Nordea som medlemmer.

Han ser med bekymring på at mange nå risikerer å miste jobben.

– Dette er store tall. Vi er opptatt av at tillitsvalgte er med absolutt hele veien i denne prosessen, og at det settes av både nok tid og penger til nødvendig omstilling for dem som må gå. I tillegg er det viktig at man ikke går så fort frem at man kvitter seg med viktig kompetanse, sier Hellman.

AKTUELT NÅ