Hopp til innhold

Norad med alvorlig kritikk av Unicef

I en ny rapport kritiseres Unicef for manglende kvalitetssikring av arbeidet med utdanning for barn over hele verden. – Vi har vært mest opptatt av å få flest barn inn i skolen, sier Unicef.

Elever i Malawi

MANGLER: Ifølge Norad mangler det rapportering om hvorvidt arbeidet med utdanning har ført ti at barna har lært mer på skolen.

Foto: Finbarr O'Reilly / Reuters Creative

Norge har i perioden 2009 til 2013 gitt 3,79 milliarder kroner til grunnutdanning gjennom multilaterale organisasjoner. Nesten tre fjerdedeler går til Unicef.

Unicef har fått til mye bra, men deler av rapporten inneholder alvorlig kritikk, skriver Norad i en pressemelding.

I rapporten får Unicef stryk på kvalitetssikring av bistanden, og oppnår moderat score på finansiering, klar ansvarsfordeling, faglig støtte og kompetanse.

– Det stilles krav til rapportering, men det er der evalueringsteamet mener det er forbedringspotensial, sier Per Øyvind Bastøe, evalueringsdirektør i Norad.

– Rapporter bare om umiddelbare resultater

Per Øyvind Bastøe

Per Øyvind Bastøe, evalueringsdirektør i Norad.

Foto: NRK

Et av problemene som trekkes frem i rapporten er at Unicef i hovedsak bare rapporterer om umiddelbare resultater som læreropplæring, men ikke av effekter, som hvorvidt opplæringen har ført til at barn lærer mer på skolen.

– Evalueringsteamet sier at noen av rapportene likner mer på markedsføringsbrosjyrer enn dokumentasjon på det som oppnås, sier Bastøe.

Unicef på sin side synes det er bra at Norad setter søkelys på områdene de kan forbedre seg på.

– Vi tar imot alle evalueringer positivt. Vi tror det styrker oss til å gjøre en enda bedre jobb med å hjelpe flere barn til å få utdanning, sier kommunikasjonssjef Merete Agerbak-Jensen i Unicef Norge.

– Har vært opptatt av å få barn på skolen

Merete Agerbak-Jensen

Kommunikasjonssjef Merete Agerbak-Jensen i Unicef Norge.

Foto: NRK

Angerbak-Jensen mener funnene ikke er så forskjellige fra det som har kommet frem i andre evalueringer tidligere, men sier Unicef allerede har iverksatt flere tiltak som skal gjøre dokumentasjonsarbeidet bedre.

Unicef har blant annet ansatt en egen direktør med hovedansvar for resultatrapportering, og kurset ansatte i dokumentasjon og analyse.

– Jeg skjønner veldig godt at norske myndigheter er opptatt av effekten av arbeidet de bruker penger på, og det er vi også. Vi har vært mest opptatt av å få flest mulig barn inn i skolen. Nå må vi også sette mer fokus på kvaliteten i utdanningen, sier Agerbak-Jensen.

Hun mener de forskjellige samfunnsstrukturene gjør det vanskelig å strømlinjeforme rapporter og målinger.

– Vi prøver å nå ut til alle de 124 millionene barn og unge som ikke går på skole. Noen av dem klarer vi å hjelpe, men det er utfordrende. Unicefs mandat er å jobbe for barn, og utdanning er noe av det viktigste vi kan gi barna våre, sier Agerbak-Jensen.

AKTUELT NÅ