Nobelpris til forskere for oppdagelsen av den biologiske klokken

Nobelprisen i medisin deles i tre og går til amerikanerne Geoffrey C. Hall, Michael Rosbasch og Michael W. Young. De får prisen for å ha oppdaget hvordan cellenes indre klokke fungerer.

SWEDEN-NOBEL-MEDICINE

De tre forskerne Geoffrey C. Hall, Michael Rosbasch og Michael W. Young får Nobels medisinpris for oppdagelsen av døgnrytmen.

Foto: JONATHAN NACKSTRAND / AFP

De tre har oppdaget det som på fagspråket kalles molekylære mekanismer som styrer cirkadiske rytme, eller døgnrytme.

Med sin forskning har de tre kunnet forklare hvordan mennesker, planter og dyr tilpasser seg slik at de er godt forberedt på døgnets ulike faser.

Et selvregulerende urverk

Årets nobelprisvinnere begynte med å studere et gen som krevdes for bananfluens normale døgnrytme. De viste at genet kodet for et protein som økte om natten men brøt ned til lave nivåer om dagen. De identifiserte flere proteiner og kunne dermed beskrive et selvregulerende urverk i våre celler. Klokken har siden vist seg å fungere med samme prinsipp i andre flercellede organismer, også i menneske.

Øker prispengene

Styret i Nobelstiftelsen har i år besluttet å øke prispengene per nobelpriskategori fra 8 til 9 millioner svenske kroner. Først ute denne uka er offentliggjøringen av prisen i medisin.

Utover i uka skal det offentliggjørelshvem som blir tildelt de øvrige fem prisene i Alfred Nobels navn. De neste prisene, i fysikk og kjemi, blir kunngjort tirsdag og onsdag.

Fredsprisen fredag

På fredag kommer den mest prestisjetunge av prisene Nobels fredspris. De siste to prisene er økonomiprisen til Alfred Nobels minne, mandag 9. oktober og nobelprisen i litteratur, der kunngjøringstidspunkt ennå ikke er fastsatt.

I tillegg til å få sin innsats og sine resultater gjort kjent og anerkjent, får prismottakerne en medalje, et diplom og prispenger.

I 2011 senket Nobelstiftelsen prispengene fra 10 til 8 millioner svenske kroner, men på et møte 14. september i år besluttet de å øke potten per pris til 9 millioner kroner, som tilsvarer om lag 8,8 millioner norske kroner.

Bakgrunnen for økningen er at den økonomiske situasjonen for stiftelsen er stabilisert. Målet er at størrelsen på prisen skal følge samme trend som inntekter i samfunnet for øvrig.

AKTUELT NÅ