Hopp til innhold

Nkom: Må ikke opplyse om regnskap

Seksjonssjef for telefoni og nummerforvaltning ved Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), Hans Jørgen Enger, sier teleoperatørene ikke er pålagt å informere om sine regnskapstall for femsifrede nummer.

– Det påhviler ikke Telenor eller andre tilbydere kostnadsorienteringskrav eller lignende for å kontrollere at man ikke tar seg for godt betalt av egne kunder for denne type anrop, påpeker Enger.

NRK har i flere dager forsøkt å få blant annet Telenor om å sette opp et regnestykke for hvilke kostnader og inntekter de har ved 5-sifrede nummer, men uten å få innsyn i dette.

LES OGSÅ: Vil granske 5-sifrede nummer

LES OGSÅ: Teleoperatørene vil ikke oppgi hva de tjener

LES OGSÅ: Tjener ingenting på servicenumre

Grossistprisen

Ifølge Nkom er grossistprisen Telenor tar for anrop til 5-sifrede nummer slik:

– Telenor har en oppstartavgift på 37,9 øre og pris per minutt på 24 øre. Jeg antar at de andre tilbyderne opererer med noenlunde like grossistpriser. Grossistprisen er prisen Telenor tar av en annen teletilbyder for å fremføre samtalen til en Telenor-abonnent, forklarer Hans Jørgen Enger.

hans jørgen enger

Seksjonssjef for telefoni og nummerforvaltning ved Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), Hans Jørgen Enger.

Foto: Nkom

Telenor betaler ikke gebyr eller avgift til Nkom for 5-sifrede nummer (med unntak for de 19 5-sifrede numrene Telenor selv benytter). Det er virksomheten/organisasjonen, som har nummeret, som betaler årlig avgift og gebyr til Nkom/staten.

– Er i sin fulle rett

– Det er nok riktig at Telenor og de andre teletilbyderne legger på ekstra funksjonalitet, men det forklarer nødvendigvis ikke alt om den prisen disse tar for anropene fra egne sluttbrukere. Prisingen er som tidligere nevnt opp til markedet, og Telenor er for så vidt i sin fulle rett til å velge ikke å inkludere trafikk til 5-sifrede nummer i abonnementspakkene, sier Enger.

Eksklusiv rabatt

Han viser til at Telenor tar seg mindre betalt for egne kunders anrop til Telenor kundeservice. Tilsvarende gjør også NetCom/TeliaSonera når deres kunder ringer til egen kundeservice.

– Men merk at denne «rabatten» ikke gjør seg gjeldende dersom en Telenor-kunde ringer til NetCom kundeservice eller motsatt, eller om du og jeg ringer kundeservice hos en tilfeldig valgt bedrift, forklarer seksjonssjefsen i Nkom.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger