Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) kommer med overraskende støtte til KrF og Venstre og ber regjeringen om å kutte ut avgiften på biodiesel.
– Noe av det viktigste vi kan gjøre i Norge er å sørge for at tungtransporten går over til klimavennlig biodiesel. Men da må Stortinget raskt fjerne avgiften på snaue to kroner literen for dette nye produktet, sier administrerende direktør i NHO, Kristin Skogen Lund til NRK.
- LES OGSÅ:
Sparer 11 mill.
Siden 2010 har det vært halv veibruksavgift på biodiesel i Norge til miljøforkjempernes irritasjon. Nå kommer også næringslivet på banen.
Ifølge NHO kan halvparten av vogntogene og større varebiler være karbonfrie om ti år hvis vi kommer i gang nå. Denne transporten utgjør 40 prosent av all transport på land.
– En grønn vending på dette området kan også bidra positivt til næringsutvikling. Statkraft og flere andre norske selskaper planlegger nå å bygge anlegg, sier Lund.
NHO mener det er rimelig å anta at allerede neste år vil 5000 lastebiler gå på 2. generasjon innblanding av biodrivstoff. Det gir en utslippsreduksjon på 80.000 tonn co2 i første omgang.
– Hvor mye anslår dere at norske bedrifter vil spare på å kutte avgiften?
– Ved at disse 5000 bilene fyller avgiftsfritt, vil staten neste år få et inntektstap som ikke er større enn 11 millioner kroner. Men i årene som kommer vil jo volumet stige kraftig, klimaeffekten blir større og statens inntektstap blir naturlig nok også større, sier Lund.
- LES OGSÅ:
– Nå har de muligheten
Miljøstiftelsen Zero hyller innspillet fra NHO.
– Jeg vet ikke hvor mange ganger regjeringen har snakket om å fjerne den avgiften. Nå har de muligheten, sier daglig leder i Zero, Marius Holm til NRK.
Han mener at Norge ligger etter når det gjelder biodiesel. I Sverige går allerede flere hundre lastebiler på hundre prosent biodiesel.
– Å fjerne biodieselavgiften vil gjøre at kostnadsforskjellen mellom fossil og fornybar biodiesel forsvinner, og tungtransporten vil skifte over til fornybart.
Holm kommer med en tydelig beskjed til regjeringen:
– Det er et samlet norsk næringsliv og miljøbevegelse som sier klart ifra, så dette må de ordne opp i, sier han.
- LES OGSÅ: