Hopp til innhold

NHO inn i budsjettkampen med klimastøtte til KrF og Venstre

Med budsjettforhandlinger på overtid ber NHO sine støttespillere i regjeringen om å lytte til KrF og Venstre i å kutte ut avgiften på biodiesel.

Kristin Skogen Lund

Kristin Skogen Lund i NHO mener det viktigste Norge kan gjøre er å sørge for at tungtransporten går over til biodiesel.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) kommer med overraskende støtte til KrF og Venstre og ber regjeringen om å kutte ut avgiften på biodiesel.

– Noe av det viktigste vi kan gjøre i Norge er å sørge for at tungtransporten går over til klimavennlig biodiesel. Men da må Stortinget raskt fjerne avgiften på snaue to kroner literen for dette nye produktet, sier administrerende direktør i NHO, Kristin Skogen Lund til NRK.

Sparer 11 mill.

Siden 2010 har det vært halv veibruksavgift på biodiesel i Norge til miljøforkjempernes irritasjon. Nå kommer også næringslivet på banen.

Ifølge NHO kan halvparten av vogntogene og større varebiler være karbonfrie om ti år hvis vi kommer i gang nå. Denne transporten utgjør 40 prosent av all transport på land.

– En grønn vending på dette området kan også bidra positivt til næringsutvikling. Statkraft og flere andre norske selskaper planlegger nå å bygge anlegg, sier Lund.

NHO mener det er rimelig å anta at allerede neste år vil 5000 lastebiler gå på 2. generasjon innblanding av biodrivstoff. Det gir en utslippsreduksjon på 80.000 tonn co2 i første omgang.

– Hvor mye anslår dere at norske bedrifter vil spare på å kutte avgiften?

– Ved at disse 5000 bilene fyller avgiftsfritt, vil staten neste år få et inntektstap som ikke er større enn 11 millioner kroner. Men i årene som kommer vil jo volumet stige kraftig, klimaeffekten blir større og statens inntektstap blir naturlig nok også større, sier Lund.

Første flyvning på biodrivstoff i Norge

SE VIDEO: Første flyvning på biodrivstoff i Norge

– Nå har de muligheten

Miljøstiftelsen Zero hyller innspillet fra NHO.

– Jeg vet ikke hvor mange ganger regjeringen har snakket om å fjerne den avgiften. Nå har de muligheten, sier daglig leder i Zero, Marius Holm til NRK.

Han mener at Norge ligger etter når det gjelder biodiesel. I Sverige går allerede flere hundre lastebiler på hundre prosent biodiesel.

– Å fjerne biodieselavgiften vil gjøre at kostnadsforskjellen mellom fossil og fornybar biodiesel forsvinner, og tungtransporten vil skifte over til fornybart.

Holm kommer med en tydelig beskjed til regjeringen:

– Det er et samlet norsk næringsliv og miljøbevegelse som sier klart ifra, så dette må de ordne opp i, sier han.

Kristin Skogen Lund og Marius Holm i Zero

Kristin Skogen Lund og Marius Holm i Zero er enige om at biodieselavgiften må kuttes.

Foto: Kristine Hirsti / NRK

AKTUELT NÅ