NRK Meny
Normal

NHO om Uber-stans: Myndighetene har somlet med avklaring

NHO frykter Norge skal fremstå som trege og lite omstillingsvennlige etter at skysselskapet Uber setter virksomheten i Norge på vent.

Uber i Oslo

LEGGER NED: Skysselskapet Uber etablerte seg i Norge i 2014, til kraftige protester fra blant annet drosjenæringen. Nå legger de tjenesten Uber Pop på is i påvente av en avklaring av reglene.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Mandag varslet skysselskapet Uber at de vil legge tjenesten Uber Pop på is i Norge fra 30. oktober.

Grunnen er at de avventer Norges svar til Efta om hvordan regelverket for drosjeløyver kan endres.

– Først og fremst er det trist for norske forbrukere, men det er også et uttrykk for at myndighetene har somlet med å få på plass reguleringer som ville gitt like konkurransevilkår for nye og etablerte aktører, sier direktør Håkon Haugli i NHO-foreningen Abelia.

Ble avskiltet

Kim Haagensen

AVSKILTET: Tidligere Uber-sjåfør Kim Haagensen ble avskiltet av politiet. Han fnyser av politikere som snakker om innovasjon, men ikke legger til rette for nye forretningsmodeller.

Foto: Tore Linvollen / NRK

En annen som er frustrert over manglende politisk handlekraft, er tidligere Uber-sjåfør Kim Haagensen.

– Jeg hører stadig politikerne snakker om at innovasjon er den nye oljen. Da handler det å legge til rette for innovasjonen som kommer. Det er utrolig synd at politikerne ikke klarer å legge til rette slik at slike tjenester kan komme inn under norsk regulering, sier Haagensen til NRK.

For ham selv fikk Uber-karrieren en brå slutt etter et møte med politiet, som de siste årene har slått hardt ned på det de mener er ulovlig drosjevirksomhet. Så langt har 194 sjåfører blitt anmeldt, og 94 førerkort og 11,2 millioner kroner inndratt.

– Jeg ble avskiltet i politiets heksejakt på Uber-sjåfører. Det er som en klassekamp der de som er mest utenfor arbeidslivet, blir tatt av politiet og ilagt straffeskatt, sier Haagensen oppgitt.

Han mener så godt som alle Uber-sjåfører ønsker å gjøre jobben lovlig, og etterlyser en oppklaring av regelverket.

Har fått utsettelse to ganger

Mens Uber-sjåførene og politiet har kranglet, har Eftas overvåkningsorgan ESA bedt Norge redegjøre for hvordan ordningen med å begrense antall drosjeløyver samsvarer med vilkårene i EØS-avtalen.

Norge skulle egentlig kommet med sitt svar i april i år, men har fått utsettelse to ganger. Den siste svarfristen går ut 27. oktober.

Håkon Haugli

SOMLER: Myndighetene har somlet med å avklare regelverket, mener Abelia-direktør Håkon Haugli.

Foto: Heidi Widerøe

Abelia-direktør Håkon Haugli mener det er uheldig hvis Norge er for trege med å tilpasse regelverket til den teknologiske utviklingen.

– Tankekorset er at vi nå kan havne i en situasjon der Norge havner bakpå, og ikke greier å omstille og omfavne innovasjon raskt nok.

Norges Taxiforbund anklager Uber for å drive et spill for å legge press på myndighetene, men NHO-toppen mener selskapet opptrer korrekt ved å inntil videre fryse virksomheten.

– Jeg opplever at de tar på alvor de spørsmålene som er stilt rundt deres virksomhet i Norge, sier Haugli.

– Burde vært mer fremoverlente

Heidi Nordby Lunde

FREMOVERLENT: Heidi Nordby Lunde (H) mener norske myndigheter ikke har vært raske nok på ballen overfor nye aktører som Uber.

Foto: NRK

Stortingsrepresentant Heidi Nordby Lunde (H) har markert seg som en forsvarer av skysselskapet. Hun er enig med Haugli i at det har tatt for lang tid å få en avklaring.

– Jeg har forståelse for at politiske prosesser tar tid, men jeg skulle ønske at vi også her kunne vært litt fremoverlente.

Hun mener først og fremst norske myndigheter har vært for trege med å innse konsekvensene av at aktører som Uber etablerer seg.

portrettintervju Torgeir Knag Fylkesnes

SKEPTISK: Torgeir Knag Fylkesnes (SV) liker teknologien til Uber, men ikke fremgangsmåten.

Foto: Linn Blomkvist

– Med en gang man så denne typen selskaper dukke opp, burde man sett på hvordan dette kom til å påvirke vårt marked, og sørget for at både eksisterende bransjer får konkurransekraften de trenger, og at vi åpner opp for bedre og regulert konkurranse.

Lundes stortingskollega Torgeir Knag Fylkesnes (SV) er mer lunken i sin holdning til aktører som Uber.

– Vi kan utnytte kapasiteten på veiene bedre enn vi gjør i dag, og da kan denne teknologien gjøre at flere kjører sammen. Men forretningsmodellen til Uber går ut på å ta over all vegtransport på en aggressiv måte, og i tillegg dumper de lønninger og gir dårligere arbeidsvilkår for dem som kjører.

Til NTB sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at det avgjørende for regjeringen er å sikre et godt transporttilbud i hele landet, og at dette vil stå sentralt i arbeidet med å svare ESA.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger