OPPDATERING: Litt før klokka 01 i natt meldte Digitaliseringsdirektoratet på Twitter at dataproblemene var løst, og at ID-porten er oppe igjen. De advarer samtidig om at noen feil kan henge igjen og at det kan ta noe tid før alle tjenester fungerer helt som normalt.
I flere timer var det ikke mulig å logge seg inn for å sjekke helseopplysninger eller få resultater av koronatester.
En rekke tjenester rammet
Flere andre nettsider var også rammet av dataproblemene. I tillegg til Helsenorge, var Alt Inn, Nav og Skatteetaten rammet, pluss Kontakt- og reservasjonsregisteret, Maskinporten og Digital postkasse.
– Feilen innebærer at innbyggerne ikke kan logge seg inn på Helsenorge.no for å se sine egne data som ligger der. Det beklager vi, sa Synnøve Farstad, direktør HR og kommunikasjon i Norsk helsenett til NRK lørdag kveld.
Hvis du tar en koronatest, ligger prøvesvaret på Helsenorge.no.
Påvirker ikke smittesporing
Kommunikasjonsrådgiver Sol Daler Stafsnes i Digitaliseringsdirektoratet sier til NRK at feilen innebar at svar på koronatester ikke ble formidler via Helsenorge.no, men at alle som har positive svar, vil bli ringt opp i henhold til vanlige rutiner rundt varsling og smittesporing.
Problemet var knyttet til ID-porten, som er et felles innloggingssystem for offentlige tjenester. Årsaken lå hos en av leverandørene av driftsløsningen. Det viste seg at feilen var knyttet til kjøling i en datahall hos underleverandøren TietoEvry.
Problemet oppsto rundt klokka 20.30, og var altså løst litt før klokka 01 natt til søndag.