Flyet måtte snu og hjulet byttes ut. - Udramatisk, mener SAS.
- Flyet av typen MD 80 hadde akkurat begynt å bevege seg da mannskapet kjente vibrasjoner fra nesehjulet. For sikkerhets skyld takset flyet tilbake igjen, sier informasjonsdirektør Simen Revold i SAS til VG Nett.
Hjulet ble umiddelbart skiftet ut med et nytt. Like etter klokka 18, en drøy halvtime forsinket, kunne flyet med 106 passasjerer igjen sette kurs mot Oslo.
- Det hele var helt udramatisk. Vibrasjonene fra forhjulet kan skyldes hva som helst. Men når man merker noe uvanlig, må man alltid sjekke hva som er årsaken, sier Revold.
Norske, svenske og danske luftfartsmyndigheter skal gå gjennom episodene de siste ukene, hvor flere SAS-fly har måttet nødlande eller returnere.
Informasjonssjef Thorbjørn Ancker i Statens Luftfartsvæsen i Danmark sier til det danske nyhetsbyrået Ritzau at de mange nødlandingene ser ut til å skyldes en kombinasjon av tekniske og menneskelige feil.