Hopp til innhold

Navs IT-satsing sprekker med 1,5 mrd. kr.

Prislappen på Navs mislykka IT-satsing fortsetter å vokse. Estimatet er nå en budsjettsprekk på halvannen milliard.

Joakim Lystad

Nav-sjef Joakim Lystad mener de har lært av det som gikk feil, og at Nav skal klare å få hele moderniseringsprosjektet i havn. Riktignok med en solid budsjettsprekk.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

For andre gang måtte Nav-sjefen møte i Kontrollhøring i Stortinget for å svare på hvordan etatens lenge planlagte IT-satsing kunne havarere fullstendig.

Moderniseringen av datasystemene skulle i utgangspunktet koste 3,3 milliarder kroner. Etter at den opprinnelige planen ble skrinlagt og en avdeling med 200 ansatte ble oppløst, har det blitt spekulert i hvor mange millioner som har forsvunnet i dragsuget.

– Den samlede rammen for moderniseringsprosjektet blir halvannen milliard kroner høyere enn estimatet fra 2011, opplyste Nav-sjef Joakim Lystad under sitt innlegg.

Det til tross for at Lystad under høringa i november opplyste for Stortinget at kostnadsrammen lå fast.

Opprørt over milliardsmell

– Forstår du at det ikke inngir til særlig tillit til at dere har styring i butikken? spør Michael Tetzschner (H).

– Det var ikke grunnlag for å ha gjennomført de estimatene da vi var i Stortinget sist. Jeg hadde ikke den informasjonen da, svarer Lystad.

Et vesentlig spørsmål for Stortingspolitikerne er å finne ut om Nav er rustet til å fortsette moderniseringen av IKT-systemene. En fersk konsulentrapport som Dagens Næringsliv har fått tilgang til, viser at «gjennomføringsevnen for prosjektet er begrenset».

– Jeg er fortsatt ikke sikker på at prosjektet ikke vil gå på nye smeller fremover. Jeg er opprørt over at alt for mange av skattebetalernes penger har gått tapt, sier Gunvor Eldegard (Ap) til NRK.

Hun synes det er veldig rart at Lystad ikke kunne gi noen indikasjoner på milliardsprekken under høringa i november.

Skylder på dårlig planlegging

– Jeg mener vi er langt bedre rustet til å gå videre med IKT-prosjektet. Vi har lært av det som har skjedd, sier Lystad.

Han mener de i planleggingsfasen gapte over for mye og tok for mye ansvar. Den virkelighetsbeskrivelsen deler også Accenture, konsulentselskapet som har stått for hoveddelen av prosjektutførelsen.

– Vi gjør det veldig klart at Nav ikke brukte bistand fra Accenture når de planla moderniseringsprogrammet, opplyste Jan-Erik Hunn, direktør for Arbeids- og Velferdsområde i Accenturre Norge, til komiteen.

Accenture var ett av tre konsulentselskaper som var kalt inn på teppet i dagens høring. Saksordfører Hans Fredrik Grøvan (KrF) mener de kunne gitt tydeligere svar.

– De er veldig forsiktige med å legge ansvaret på noen. Jeg savner noen ærlige vurderinger. Jeg tror en hovedårsak til at det gikk galt, er at Nav ikke har vært gode nok i planleggelingen og har valgt feil strategi.

AKTUELT NÅ