Arbeidsavklaringspenger, dagpenger, sykepenger og uførepensjon er stønadsområdene med flest klager, ifølge nye tall fra Nav.
I 2012 var det drøyt 550.000 som mottok sykepenger eller dagpenger, mens over 300.000 mottok uførepensjon.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
De vanligste klageårsakene er at brukerne er misfornøyde med oppfølgingen eller opplever mangelfull veiledning. Mange klager også på Nav-ansattes oppførsel.
– Klagestatistikken gir et godt grunnlag for å peke på noen områder der vi kan forbedre oss. Samtidig er det er viktig å huske på at flertallet av våre 2,8 millioner brukere er fornøyd med servicen i møtet med Nav, sier kunnskapsdirektør Yngvar Åsholt.
Han sier at de er opptatt av at alle brukerne blir behandlet på en skikkelig måte, selv om det kan være vanskelige saker og krevende situasjoner.
- LES OGSÅ:
Ifølge Åsholt har Nav satt i verk flere tiltak for å yte bedre service til brukerne.
– Blant annet brukerforum, brukerundersøkelser som blir gjennomgått både lokalt og sentralt og benyttet til læring og forbedring, samt satsing på enda tydeligere kommunikasjon, forteller Åsholt.
Dette er første gang Nav har en helhetlig oversikt over antallet serviceklager.