NRK Meny
Normal

Truet de ansatte med sparken hvis de var misunnelige

De ansatte på Narvesen-kioskene på Oslo lufthavn ble truet med sparken dersom de var misunnelige, snakket om lønn eller besøkte kollegaer.

På Gardermoen ligger noen av Reitans mest lønnsomme kiosker. En franchisetaker driver tre av Narvesen-kioskene som blir omtalt som et flaggskip for Reitangruppen.

SMS fra Narvesen-sjef

KLIKK FOR STØRRE VERSJON. Denne meldingen ble sendt til de 49 ansatte på de tre Narvesen-kioskene.

Foto: Illustrasjon NRK

I midten av mars ble det sendt ut en melding til alle 49 ansatte fra kjøpmannen som driver de tre storkioskene. NRK har fått tilgang på meldingen.

Ifølge en kilde som NRK har snakket med sluttet mellom 10 og 12 ansatte fordi de ikke orket mer.

Kjøpmannen har fått tilbud om å kommentere saken, men Reitan Convenience har valgt å svare på vegne av han.

– Meldingen er uakseptabel

Kommunikasjonsrådgiver, Reitan Convenience Thea Kjendli

UAKSEPTABELT sier kommunikasjonsrådgiver i Reitan Convenience, Thea Kjendli

Foto: Espen Breivik / NRK

– Påstander om dårlig arbeidsmiljø på Gardermoen har aldri vært oppe før. Han skjønner at han har gått langt over streken og er lei seg, sier kommunikasjonsrådgiver i Reitan Convenience, Thea Kjendlie.

Hun ble først oppmerksom på meldingen etter at NRK tok kontakt.

Kjendlie innrømmer at meldingen kan oppfattes som en trussel og mener den er uakseptabel.

– Man skal ikke snakke til sine ansatte på den måten, sier hun.

– Er det lov for ansatte i Narvesen å snakke med andre ansatte?

– Ja, det er lov, sier Kjendlie.

Dere har ikke lov til å besøke de andre butikkene våre! [...] Det er heller ikke lov til å ha snakk mellom de tre butikkene vi har!!!

Melding til de ansatte

– Er det lov med fravær i Narvesen?

– Ja, det er selvsagt lov.

– Er det sånn i Reitan Convenience at man ikke får snakke om lønn?

– Det er lov å diskutere lønn, sier Kjendlie.

Senere skrive Kjendelie i en mail til NRK at kjøpmannen får beholde jobben i Gardemoen-kioskene.

«Han innser at han har handlet feil og uakseptabelt. Flere tiltak er iverksatt og han engasjerer nå en rådgiver for å jobbe med ledelse og kommunikasjonen. Hendelsen er et udiskutabelt avvik fra hva vi forventer fra kjøpmenn og ledere. Samtidig er det lov å gjøre feil» skriver hun.

Handel og kontor: – En skremmende trend

Trine Lise, forbundleder i Handel og kontor

SER TREND: Forbundsleder Trine Lise Sundnes i Handel og kontor (HK) mener det er en tøffere tone i arbeidslivet.

Foto: Espen Breivik / NRK

Ingen av de ansatte på Narvesen-kioskene er fagorganiserte, ifølge Handel og kontor. Forbundet tar tonen fra kjøpmannen svært alvorlig.

– Jeg vil kalle dette et lovbrudd. I beste fall et grovt overtramp, sier forbundsleder Trine Lise Sundnes.

De ser en skremmende trend i arbeidslivet.

– Det har blitt en tøffere tone, der stadig fler tyr til denne typen meldinger. Det kan ødelegge arbeidstakere og i verste fall føre til uførhet, sier hun.

Bli misunnelige på hverandre er ikke lov!

Melding til de ansatte

Har fått skryt av Reitan

Reitan Convenience har ved flere anledninger skrytt av kjøpmannen på Gardermoen.

Han har fått opp de økonomiske resultatene i butikken ved ankomsthallen, og startet opp to nye forretninger i den nye utenlandsdelen.

– Alle kjenner hverandre

NRK har snakket med ansatte som reagerer, men også de som mener det var greit av kjøpmannen å være streng.

Butikksjef på Narvesen Gardermoen

FORSTÅR MELDINGEN: Gürsel Toran er butikksjef på en av kioskene.

Foto: Espen Breivik / NRK

– Vi åpnet to nye butikker og det var mye stress, så jeg forstår situasjonen han var i, sier Gürsel Toran, som er butikksjef i en av de tre kioskene.

Han sier at alle som jobber i butikkene kjenner hverandre godt fra før. De fleste har bakgrunn fra Tyrkia.

– Vi er som en familie, og han er som en storebror.

Skader bedriftsdemokratiet

– Både ansatte og sjefen er av tyrkisk opprinnelse, kan det ha påvirket tonen?

– Det kan ha noe å si. I Norge har vi prinsipper og en organisering av arbeidslivet som ikke er lik i andre deler av Europa. Det kan være en utfordring, sier Sundnes i Handel og kontor.

Hun mener Reitan har et ansvar og må rydde opp i arbeidsforholdene.

– Han har et ansvar, omdømmemessig, selv om det formelle ansvaret ligger hos franchisetakeren.

Forbundet mener franchisekontrakter er en uting.

– Det er stramt regulerte kontrakter. En modell som er med på å underminere bedriftsdemokratiet Norge er så kjent for.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger