Iselin Nybø etter Norwegians svar om millionbonuser: – Viser svært dårlig dømmekraft

Norwegian hevder i et brev at de har holdt seg til de juridiske forpliktelsene i avtalen. Næringsminister Iselin Nybø (V) sier likevel at det er skuffende at Norwegian bevilger store bonuser og mener selskapet har vist dårlig dømmekraft.

Norwegain

Dagens toppsjef Geir Karlsen (t.v.) og tidligere toppsjef Jacob Schram (t.h.).

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

– Norwegian bedyrer at de har ikke har brutt noen juridiske forpliktelser og at de ikke har brukt statens penger til å betale bonuser. Men uavhengig av det mener jeg de har utvist svært dårlig dømmekraft når de har gitt så høye bonuser.

Iselin Nybø

Næringsminister Iselin Nybø (V).

Det sier næringsminister Iselin Nybø (V) til NRK.

Næringsminister Iselin Nybø sa forrige uke at det er mulighet for at millionbonusene til toppledelsen i Norwegian bryter med vilkårene for den statlige milliardhjelpen til selskapet.

Ministeren sendte derfor et brev Norwegian der hun krevde svar på flere spørsmål om bonusene.

Tirsdag morgen la Næringsdepartementet ut Norwegians svar på brevet.

– Hva er din reaksjon på Norwegians svar?

Jeg mener dette ikke bare løs på omdømmet for selskapet, men også for styret som har gitt bonusene og de ansatte som har tatt de imot, sier Nybø til NRK.

Selv om Norwegian i brevet hevder at de har holdt seg til avtalen, sier næringsministeren at hun er «svært skuffet» over at selskapet bevilger bonuser idet selskapet er ute av kravene i garantiordningen.

– Det er usolidarisk overfor både ansatte, kunder, aksjeeiere og kreditorer som har stilt opp for Norwegian. Det viser dårlig dømmekraft. sier næringsminister Iselin Nybø i en pressemelding.

Nåværende toppsjef Geir Karlsen og tidligere toppsjef Jacob Schram får 11 millioner hver i en bonus. Utbetalingen skjer etter at selskapet har fått et statlig milliardlån og lånegarantier. Økonominettstedet E24 omtalte bonusene først.

Norwegian, staten og bonusene

  • 19. mars 2020
    Staten gir lånegaranti

    Som en del av krisetiltakene under koronapandemien presenterer regjeringen en lånegaranti på 6 milliarder kroner til flyselskapene. 3 milliarder av disse går til Norwegian, forutsatt at selskapet klarer å redusere den enorme gjelden. Staten krever også at selskap som benytter seg av garantien ikke kan bruke den til å betale utbytte eller bonus til ledende ansatte.

  • 20. mai 2020
    Norwegian møter statens krav

    Norwegian opplyser at selskapet har fått omgjort 12,7 milliarder i gjeld til egenkapital. Dermed kan Norwegian benytte seg av hele lånegarantien på 3 milliarder kroner.

  • 9. november 2020
    Staten nekter ytterligere hjelp

    Regjeringen opplyser at staten ikke vil gi Norwegian ytterligere finansiell hjelp utover tiltakene som allerede er innført, som for bransjen totalt utgjør 14 milliarder kroner. Norwegian-sjef Jacob Schram kaller det «en knyttneve i magen».

  • 7. desember 2020
    Norwegian får konkursbeskyttelse i Irland

    En irsk dommer innvilger Norwegian konkursbeskyttelse på inntil fem måneder. Det vil si at ingen kreditorer kan slå selskapet konkurs i perioden. Dette gir Norwegian et pusterom til å forhandle med kreditorene som blant annet er banker, leasingselskaper, fond og andre investorer.

  • 8. desember 2020
    Får konkursbeskyttelse i Norge

    Norwegian opplyser i en børsmelding at selskapet har fått innvilget konkursbeskyttelse også i Norge.

  • 14. januar 2021
    Norwegian foreslår redningsplan

    Forslaget innbærer at langdistanserutene legges ned og antall fly reduseres kraftig. Gjelden kuttes til 20 milliarder kroner og selskapet vil hente 4-5 milliarder i friske penger.

  • 29. januar 2021
    Staten bidrar på nytt

    Regjeringen foreslår å spytte inn ytterligere 1,5 milliarder kroner i Norwegian i form av et hybridlån dersom selskapet klarer å hente minimum 3 milliarder fra andre investorer.

  • 26. mars 2021
    Godkjenner Norwegians redningsplan

    Irske High Court godkjenner Norwegians redningsplan og sender prosessen videre til Norge.

  • 12. april 2021
    Norsk domstol godkjenner

    Oslo Byfogdembete godkjennner Norwegians redningsplan.

  • 4. mai 2021
    Generalforsamling sier ja

    Aksjonærene i Norwegian godkjenner selskapets redningsplan, og godtar å bli sittende igjen med bare 5,2 prosent av selskapet. Alternativet ved konkurs var å bli sittende igjen med null.

  • 26. mai 2021
    Ut av konkursbeskyttelse

    Etter å ha forhandlet med 30-40 banker, leasingselskaper, flyprodusenter og flere tusen andre kreditorer, forlater Norwegian konkursbeskyttelsen. – I dag har vi skrevet historie, sier konsernsjef Jacob Schram.

  • 4. juni 2021
    Nytt styre i Norwegian

    De nye eierne setter inn Svein Harald Øygard som styreleder i selskapet. Han erstatter Niels Smedegaard som forlater styret sammen med Vibeke Hammer Madsen og Jaan Albrecht Binderberger.

  • 21. juni 2021
    Schram får sparken

    Toppsjef Jacob Schram må gå etter at styret i Norwegian gir ham sparken. Finansdirektør Geir Karlsen blir utnevnt til ny sjef.

  • 22. juni 2021
    Fikk millionbonus

    E24 skriver at Jacob Schram og Geir Karlsen fikk en til nå ukjent millionbonus for å bli i selskapet gjennom en vanskelig periode. Dagen etter skriver DN at bonusen var på 11 millioner kroner hver. Avtalene ble inngått av det tidligere styret ledet av Niels Smedegaard.

  • 24. juni 2021
    Krever redegjørelse

    Næringsminister Iselin Nybø (V) krever full redegjørelse om bonusene til Norwegian-toppene. Et spørsmål er om bonusene brøt med vilkåret i statens lånepakke fra mars 2020. Bonus-kravet i denne gjaldt ifølge Nybø fram til redninsplanen var gjennomført 26. mai.

Næringsministeren: – Norwegian har en stor jobb foran seg

Nybø sier selskapet nå har en stor jobb foran seg for å bygge opp igjen omdømme.

– Styret og administrerende direktør Geir Karlsen har en stor jobb foran seg med å forklare dette og bygge opp igjen omdømmet til Norwegian, sier næringsminister Iselin Nybø (V)

I lånegarantiordningen som ble tilbudt norske flyselskaper i fjor vår er det et vilkår om at selskapene som benytter ordningen ikke kan utbetale utbytte eller bonus til ledende ansatte. Vilkåret opphørte 26. mai.

Fredag sa styrelederen i Norwegian at første del av bonusen ble utbetalt 25. juni i år, altså én måned etter at bonus-forbudet falt bort.

Nybø: – Koronastøtten fra staten gjorde at Norwegian overlevde som selskap

Ifølge ministeren var støtten fra staten avgjørende for at Norwegian overlevde som selskap.

– Våren 2020 fikk Norwegian tilgang til 3 milliarder kroner. I november samme år ba selskapet om ytterligere milliardbeløp. Da opposisjonen var klar til kaste milliarder etter et selskap i dyp gjeld sa regjeringen nei. Det var avgjørende for å få til en helt nødvendig omstrukturering, sier Iselin Nybø i pressemeldingen og fortsetter:

– Da Norwegian var på vei ut av restruktureringsprosessen sa staten ja til å bidra med et lånebeløp. Summen av alt dette bidro til at Norwegian overlevde som selskap, sier næringsminister Iselin Nybø.

Iselin Nybø sier til NRK at hun forventer at Norwegian gjør opp for seg:

– Jeg forventer at de følger opp og betaler tilbake staten pengene etter de vilkårene som er satt av norsk og irsk rett.

Norwegian: Avgjørende for å beholde nøkkelpersoner

I brevet som er sendt til Næringsdepartementet skriver Norwegian gjennom advokatfirmaet Bahr at bonusordningen var et krevende dilemma for selskapet.

«Å beholde nøkkelpersoner ble ansett som avgjørende under rekonstruksjonen», skriver selskapet om hvorfor de valgte å bevilge bonusene.

Ifølge Norwegian vil ikke staten som långiver bære kostnadene ved bonusene. De mener det er selskapets aksjonærer som bærer kostnadene og ikke Norwegians kreditorer.

NRK har vært i kontakt med Norwegian, men selskapet ønsker ikke å kommentere saken.

Forrige uke skrev NRK at flere av kreditorene til Norwegian har reagert kraftig på bonusene.

Lyspunkt

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger