NRK Meny
Normal

Nå vil Facebook la deg bruke Facebook uten noensinne å forlate Facebook

Mediegiganten Facebook innleder samarbeid med ni store medieaktører som skal levere komplette artikler rett i nyhetsstrømmen. Norske mediehus er foreløpig skeptisk til å slippe tak i eget innhold.

Facebook

ALT PÅ ETT NETTSTED: Facebook vil nå tilby hele artikler i brukernes nyhetsstrøm. Det kan på sikt bety lavere annonseinntekter og mindre redaksjonell kontroll for mediehusene.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Facebook er på få år blitt den viktigste nyhetskilden for mange, og det første stedet de går for å finne nytt innhold.

Selskapet har lenge jobbet med å knytte sterkere bånd til de som produserer nyhets- og aktualitetsinnholdet som fyller folks nyhetsstrømmer.

Onsdag kunngjorde teknologigiganten at de har inngått direkte samarbeid med ni store, internasjonale nyhetsaktører, blant dem The New York Times, BBC og Buzzfeed.

Det betyr at du om kort tid vil kunne lese nyhetsartikler fra disse mediene i Facebook-strømmen din, uten å bli videresendt til deres egne sider.

Skeptisk til å gi Facebook større makt

Pål Nedregotten

MAKTKRITISK: Innovasjonsdirektør Pål Nedregotten i Amedia vil ikke gi Facebook mer makt enn de allerede har.

Foto: Amedia

Schibsted-konsernet, som eier blant annet VG og Aftenposten, har allerede takket nei til tilbudet fra Facebook. Hos konkurrenten Amedia er skepsisen også stor.

– Vi er i utgangspunktet skeptisk til dette tilbudet fra Facebook, og om det kan bygge verdier for oss og våre lesere. Vi tror foreløpig at våre egne distribusjonskanaler er viktigere, sier innovasjonsdirektør Pål Nedregotten i Amedia.

Han mener problemet er at Facebook ønsker å kontrollere hele distribusjonskjeden på nett, og dermed kan få enda større makt enn det de har i dag.

– Jo mer vi flytter ut av egne kanaler og inn i Facebook, jo sterkere blir Facebook. Det svekker igjen vår posisjon.

Nedregotten tror Facebooks nye partnere går inn i samarbeidet for å høste erfaringer og innhente data om brukervaner. Selv mener han norske medier må være bevisste på verdien av å ha egne kanaler.

– Hvis våre egne kanaler kan være med på å finansiere journalistikk på en annen og bedre måte enn Facebook, er det ikke tvil om at det er der vi må legge inn ressursene.

Utfordrer redaktørrollen

Frank Gander

ETISK SKEPSIS: NRKs nettsjef Frank Gander vil ikke gi fra seg redaktøransvar.

Foto: Ole Kaland / NRK

Mens de kommersielle mediehusene frykter mindre kontroll over annonseinntekter, har ikke NRK samme behov for å få publikum inn på egne sider, og har som uttalt strategi å møte brukerne der de er.

Nettsjef Frank Gander er likevel skeptisk til å legge for mye av innholdet i hendene på den amerikanske kjempen.

– NRKs utfordring er kampen om publikums tid og oppmerksomhet. Men vi har vært, og er, skeptiske til å flytte publiseringen vår inn på en annen, kommersiell plattform. Både publisistiske og omdømmemessige hensyn står på spill, sier Gander.

Han trenger ikke se langt etter eksempler på at Facebook utfordrer redaktørrollen.

– Det er ikke mer enn noen dager siden Facebook fjernet NRKs publisering av pubertetsserien til barneprogrammet Newton på grunn av en naken kropp.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger