– Vi du ta Fabian med deg hjem?
Klokka er litt over åtte fredag morgen og Kristoffer Gustavsen fra Høyre gjør sitt ytterste for å se oppvakt ut. Det nytter ikke å være trøtt når det er under tre dager igjen til valget.
– Som du ser er vi mange her, sier han og deler ut løpesedler utenfor Nationaltheateret i Oslo.
Arbeiderpartiet deler ut frukt. Frp flesker til med Stratos. SV har digre buttons, mens Høyre setter sin lit til Fabian Stangs ansikt på løpeseddelen er nok.
De vet at hver femte velger ennå ikke vet hvem de skal stemme på. Tall fra sist lokalvalg viser at 16 prosent av velgerne venter helt til de siste dagene med å bestemme seg, mens hele seks prosent bestemmer seg først på valgdagen.
Er du blant dem som ennå ikke har bestemt deg? Ta NRKs valgomat!
Samtidig satt nesten 40 prosent av velgerne hjemme ved valget for fire år siden, og politikerne vet at valgdeltakelsen er avgjørende.
Selvgode Ap
Ingen satser mer på nettopp oppmøte på valgdagen enn Arbeiderpartiet. Der føler de seg relativt sikre på at de har mange nok sympatisører blant norske velgere. Utfordringen er bare å få dem til å stemme. Derfor skal opp mot 15.000 politikere og frivillige bruke helga på å nå fram til de velgerne som allerede vurderer å stemme Ap. Ifølge valgkampsjef Gro Kristin Axelsen er mantraet mer av alt. Mer roser, mer løpesedler, flere folk på stands, flere husbesøk.
– Hvis vi klarer å få våre sympatisører til å stemme så vet vi at vi gjør et godt valg, sier Axelsen.
Planstyrte Høyre
Så langt har godt over 200 000 nordmenn fått Ap-folk på døra. Nesten like mange har opplevd at blåkledde Høyre-folk ringer på. I morges ble pendlere møtt med Høyre-folk på busstoppet, men heller ikke festløver slipper unna. Partiet varsler nemlig nattåpne stands over hele landet i helga. Med slagordet «Tirsdag er det for sent, stem Høyre mandag» håper de å få tilhengerne til å møte opp.
– Vi gjør mer av det vi har gjort hittil, sier kampanjesjef Mudassar Kapur.
– Planen er å følge planen.
Langvarig krampetrekning i SV
Den strategien fungerte ikke for SV. Mens de andre partiene lanserte sine «hundretimerskampanjer» torsdag ettermiddag, har dårlige meningsmålinger sørget for at SV har vært i krampetrekning-modus i nesten ei uke allerede. Søndag lanserte Kristin Halvorsen partiets plan B – en busstur rundt i Norges land.
– Vi startet altså vår mest intensive innspurt alt mandag denne uka, sier informasjonsleder Kristin Gramnæs.
Siden da har partiledelsen vært på veien, og håpet er at velgerne endelig skal innse at det fortsatt er behov for SV i norsk politikk.
Kompisvalg i Sp
Ordførerpartiet Senterpartiet tar det litt mer piano. Der er valgkampen fri for både gamle rockebusser og massive husbesøk. I stedet for å sende fremmede folk hjem til velgerne, satser de på gode, gamle bekjentskaper. Framfor dyre kampanjer ber de medlemmene ta kontakt med naboer, venner og slektninger for å få dem til å stemme Sp. Men informasjonsrådgiver Ragnar Kvåle sier den viktigste jobben er gjort for lenge siden.
– Det begynner med å lage gode lister, med personer som er kjent for andre ting enn politikk, som idrett, kultur og næring. Han minner også om at husbesøk og store debattmøter er uvanlig i småkommuner.
– Der er det praten blant venner som gjelder, sier Kvåle.
Helium til kristenfolket
Også Kristelig Folkeparti satser på de nære ting i valgkampinnspurten. Planen er at gassballonger, tryllekunstnere og såpebobler skal lokke barna til KrFs gule stand. Når foreldrene kommer diltende etter skal de overtales med argumenter om valgfrihet og trygge lokalsamfunn.
– Vi kommer til å kjøre hardt på at regjeringa vil fjerne kontantstøtten, sier Mona Høvset, kommunikasjonssjef i KrF.
Alle mann alle til Venstre
Ingen lysegrønne tryllekunstnere kommer til å stå på stands for Venstre i helga. Det blir heller ingen massive kampanjer i avisene eller bråkete aksjoner. I stedet beordrer Venstre alle kvinner og menn i arbeid.
– Vi har ikke ressurser til massiv markedsføring, men når det gjelder folk ligger vi ganske godt an, sier informasjonssjef Steinar Haugsvær.
Han regner med at mellom 7000 og 10.000 Venstre-folk kommer til å dele ut løpesedler eller stå på stand i helga.
Egen Fremskritt-avis
Fotsoldatene kommer også til å spille en avgjørende rolle i Fremskrittspartiet. I tillegg til stands og husbesøk vil frivillige og politikere gå fra postkasse til postkasse og dele ut lokale valgutgaver av partiavisa Fremskritt. Men det er ikke bare i postkassa og på gata velgerne vil finne Frp. Partiet satser også tungt på annonser i aviser, radio og på nett.
– Vi har også intensivert grasrotkampanjer på sosiale medier, sier kommunikasjonsrådgiver Frode Martin Stie.