Hopp til innhold

Møller: – Vi er forferdelig lei oss

Møllergruppen vet fortsatt ikke om norske Volkswagen-kunder er berørt av utslippsskandalen. Administrerende direktør Terje Male sier de vil samarbeide med Økokrim.

Terje Male i Møllergruppen

VELDIG LEIT: Terje Male i Møllergruppen sier de er opptatt av å gjenoppbygge tilliten hos kundene.

Foto: NRK

Utslippsjukset kom i dag ett steg nærmere Norge, da det ble slått fast at også tyske biler fra Volkswagen har blitt tuklet med for å slippe ut mindre NOX-gasser under testing.

Den norske importøren Harald A. Møller kan fortsatt ikke si med sikkerhet om også norske bilister er omfattet av jukset.

– Har ikke oversikt

– Det kan være mange og det kan være ingen. Vi vet ikke omfanget og vil ikke spekulere, sier administrerende direktør Terje Male til NRK.

I dag bestemte Økokrim seg for å opprette en undersøkelsessak her hjemme for å avdekke om norske biler også slipper ut mer miljøgifter enn på papiret.

– Vi har selv tatt kontakt med Økokrim på forhånd og med tilsvarende organisasjoner som vi tror kan ha interesse. Vi vil bidra med all informasjon vi har og får fra produsenten, sier Male.

Han presiserer at ingen i den norske organisasjonen har gjort noe galt, og at de har forholdt seg til den informasjonen de har fått fra den tyske produsenten.

– Trygge å kjøre

Male beskriver situasjonen som «fryktelig lei» og sier hans selskap har nulltoleranse for juks.

– Et omdømme er noe man ikke eier for evig. Vi må gjøre oss fortjent til omdømmet vårt og det skal vi gjøre alt vi kan for å gjenoppbygge det, sier Male.

Male sier han har fått forsikringer fra Volkswagen om at norske kunder ikke skal bli skadelidende av svindelen, og at berørte kunder vil få utbedret feilen kostnadsfritt.

– De som har en bil med slik programvare, skal være trygge på bilene. De er teknisk sett helt ok å kjøre med, sier Male.

Han understreker at de bilene de selger i dag ikke er berørt av programvarejukset. Nå jobbes det på spreng for å spore opp norske kunder og ta kontakt med eierne.

– Vi vet ikke hvor mange biler som ruller rundt på norske veier med denne programvaren installert. Det er vi avhengig av informasjon fra produsenten vår for å kunne kartlegge, sier Male.

– Så snart vi har den informasjonen vil vi kontakte de kundene det gjelder, hvis det er noen.

AKTUELT NÅ