Hopp til innhold

Mobilkunder rasende over nettverksbytte

Mobiloperatør møter sterk motbør for planene om å flytte kundene fra Telenors til Netcoms mobilnett.

Henning Lunde

LOVER FULL OPPGRADERING: Tele2-direktør Henning Lunde.

Foto: Tele2

Mobilselskapet One Call har i alle år lovet like god dekning som konkurrentene. Det er tydeligvis et løfte kundene deres forventer at de holder.

Da selskapet i dag annonserte at de flytter kundene sine over fra Telenors mobilnett til hovedkonkurrenten Netcoms, utløste det en flom av negative reaksjoner på mobiloperatørens egen Facebook-side.

På bare fire timer fikk innlegget mer enn sju hundre svar, de fleste av dem fra sinte og skuffede kunder.

Strid om Netcoms 4G-dekning

«Dere vet at det bor folk nord for Trondheim også?», spør en kommentator.

Flere kunder nekter å tro selskapet på at de vil tilby like god dekning, og viser til nettverksoperatørenes egne dekningskart, der Netcom kommer langt dårligere ut enn Telenor, spesielt utenfor det sentrale østlandsområdet.

Der Telenor oppgir at de har 4G-dekning over store deler av det bebodde fastlandet, er det ifølge Netcoms oversikt et stort, gapende hull mellom Steinkjer og Tromsø.

«Ka i s*tan? E dokker helt på bærtur? Finnes f*en ikke netcom her i det hele h*lvetes tatt!», utbasunerer en annen, trolig fra et sted nord for Steinkjer.

– Det vil alltid bli noen reaksjoner når man gjør endringer. Det må vi forvente. Når det er sagt, er vi stolte av å ha Norges mest fornøyde og lojale mobilkunder, og vi lover å jobbe knallhardt for at våre kunder skal være fornøyd, skriver Tele2s direktør for PR og samfunn, Henning Lunde, i en SMS til NRK.

Lover rask bedring

Selv om Telenor tradisjonelt har hatt bedre dekning i sitt nett enn det Netcom kan tilby, mener Lunde at utfordreren nå er i ferd med å tette gapet.

– Netcom er i gang med en storstilt utbygging etter at de vant de beste frekvensene i myndighetenes auksjon, og de bruker store ressurser på å bygge landets beste mobilnett, sier Lunde i Tele2.

I Facebook-meldingen oppgir selskapet at nettverksbyttet skjer fordi Netcom «har gjort store oppgraderinger i nettet og [...] bygger ut i rasende fart over hele landet».

Flere irriterte kommentatorer uttrykker imidlertid mistanke om at hovedgrunnen er selskapet nå eies av Netcoms moderselskap Telia Sonera.

Det avviser Lunde.

– Dette er uavhengig av oppkjøpet. Konkurransetilsynet har ennå ikke konkludert der.

AKTUELT NÅ