– Et år med store negative overraskelser

Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier at milliardtapet på drivstoffkontrakter har vært en av flere svært dårlige nyheter i løpet av 2018.

– Året 2018 har vært et år med store og ubehagelige negative overraskelser, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos på pressekonferansen på selskapets hovedkontor på Fornebu torsdag morgen.

Han viser blant annet til at selskapet tapte snaue to milliarder kroner på sikring av drivstoffkontrakter i fjerde kvartal.

Motorproblemene på selskapets langdistansefly kostet en milliard i tillegg, sier Kjos på fremleggelsen av tallene for året 2018 sett under ett.

– Vi konsentrerer oss nå om å igjen oppnå lønnsomhet, sier Kjos.

Finansdirektør Geir Karlsen og konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian

Finansdirektør Geir Karlsen og konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian før fremleggelsen av tallene for 2018.

Foto: Astrid Husø

Stortap på drivstoff

Selskapet peker selv på flere uforutsette hendelser når det skal forklare de svake tallene.

I rapporten viser selskapet blant annet til tap på drivstoffkontrakter på 1,8 milliarder kroner som har slått knallhardt inn i resultatet.

I fjerde kvartal ble drivstoffregningen 65 prosent høyere enn i samme kvartal året før.

Norwegian har nå sikret i overkant av en tredel av antatte drivstoffutgifter i 2019 til faste priser.

Motorproblemene på selskapets langdistansefly fortsatte inn i kvartalet, og førte til store kostnader.

Nå har Norwegian kommet til en avtale med motorleverandøren Rolls Royce, som både inneholder oppgjør for utfordringene gjennom fjoråret samt en plan som skal redusere usikkerheten gitt fremtidige problemer.

Bjørn Kjos presenterte Norwegian-resultatet

Bjørn Kjos presenterte Norwegian-resultatet

Slik håper Norwegian igjen å oppnå lønnsom drift

Selskapet skriver i sin kvartalsrapport at det nå skal iverksettes flere tiltak for å forhåpentlig komme tilbake igjen til en situasjon der man igjen tjener penger.

  • Det skal igangsettes omfattende kostnadskutt
  • Alle rutene skal gjennomgås
  • Salg av fly

Pengetrøbbel

Det har lenge vært kjent i markedet at selskapet har vært i pengetrøbbel.

På dagens pressekonferanse sa finansdirektør Geir Karlsen at selskapet ikke hadde vært i brudd med egenkapitalkravene som ligger til grunn i avtalene med långiverne.

Sist uke kunne en tilsynelatende sliten Norwegian-sjef Bjørn Kjos fortelle at selskapet hadde lyktes med å skaffe tre milliarder kroner i ny egenkapital gjennom en såkalt kapitalutvidelse (emisjon).

Pengene skal brukes til å betale for nye fly som blir levert i løpet av året og refinansiere eksisterende låneavtaler.

Både Kjos og styreleder Bjørn Kise var blant garantistene i kapitalutvidelsen, i tillegg til et selskap kontrollert av John Fredriksen. Garantistene må inn med penger i den grad det ikke er tilstrekkelig interesse for nye aksjer blant eksisterende aksjonærer eller eventuelt nye aksjonærer.

På børsen førte nyheten om kapitalutvidelsen til et svalestup for aksjekursen, som etter en turbulent dag endte med et kursfall på mer enn 15 prosent.

Større inntekter, svakere resultater

Flyselskapet Norwegian hadde 1,8 milliarder kroner i høyere inntekter i fjerde kvartal i fjor enn i samme kvartal året før. Det er nesten en fjerdedel mer enn i tilsvarende periode i 2017.

Likevel endte selskapet med et resultat etter skatt på minus tre milliarder kroner. Til sammenligning tapte Norwegian 712 millioner kroner i samme kvartal året før.

Før skatt oppnådde selskapet et resultat på minus 3,9 milliarder kroner i fjerde kvartal. For 2018 samlet endte fasiten med et negativt resultat før skatt på 2,5 milliarder kroner

Det viser selskapets rapport for fjerde kvartal.

Tallene som i dag fremkommer i regnskapet ble i stor grad kjent i forrige uke i forbindelse med at selskapet må sikre ny finansiering for å holde seg på vingene.

Da ble det kjent at selsksapet nå endrer sitt strategiske fokus, fra vekst til lønnsomhet.

SISTE NYTT

Siste meldinger