Hopp til innhold

Mer tunnel for tog enn for biler

For første gang i nyere tid drives det mer tunnel for jernbane enn for veg i Norge.

Fjellhallen i Holmestrand

Den svære fjellhallen i Holmestrand er med på å gjøre Jernbaneverket til landets største tunnelbygger i 2013. Hallen blir 800 meter lang, 18 meter høy og på det meste 35 meter bred.

Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket

Det skyldes blant annet det nye dobbeltsporet gjennom Holmestrand i Vestfold – der hele stasjonen bygges inne i fjellet.

– Her skal ett tog kunne kjøre inn til siden og stoppe, mens et annet suser forbi i 250 kilometer i timen på et av sporene midt i stasjonshallen, sier prosjektleder Morten Klokkersveen i Jernbaneverket.

Han står i det som skal bli stasjonshallen i Holmestrand. En fjellhall som blir 800 meter lang, 18 meter høy og på det meste 35 meter bred.

Her inne skal det være plass til fire spor og plattformer.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Prosjektleder Morten Klokkersveen og byggeleder Nina Rongved.

Holmestrand stasjon skal bli trygg og behagelig, selv om den ligger inne i fjellet, sier prosjektleder Morten Klokkersveen og byggeleder Nina Rongved.

Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket

Unikt

Ifølge Jernbaneverket er prosjektet unikt, ingen har tidligere på denne måten bygd en stasjonshall i fjell der et tog skal kunne kjøre så fort igjennom, samtidig som det er folk på plattformen et annet sted i hallen.

– Vi har bare teoretiske beregninger for dette, men er sikre på at det blir en både trygg og behagelig stasjon å bruke, sier Klokkersveen.

For å gjøre stasjonshallen trygg, er fjellet sikret ekstra grundig:

– Vi har blant annet brukt 12 meter lange bolter inn i fjellet, mens det vanlige er tre-fire meters bolter, sier byggeleder Nina Rongved i Jernbaneverket.

– I tillegg har vi lagt et lag med minst 20 centimeter tjukk sprøytebetong, mens det vanlige er åtte centimeter i tilsvarende fjell.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Skanska er en av entreprenørene på Vestfoldbanen.

12 av 14 kilometer dobbeltspor mellom Holm og Nykirke på Vestfoldbanen går i tunnel. Skanska er en av entreprenørene.

Foto: Anne Mette Storvik / Jernbaneverket

Landets største tunnelbygger

Stasjonen er en del av den nye strekningen med dobbeltspor som bygges mellom Holm og Nykirke på Vestfoldbanen. Den er 14,1 kilometer lang, og 12,3 kilometer går i tunnel.

Prosjektet er med på å gjøre Jernbaneverket til landets største tunnelbygger, målt i volum.

Ifølge Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk blir det i 2013 drevet 2,15 millioner kubikkmeter jernbanetunnel og 1,74 millioner kubikkmeter vegtunnel.

– En jernbanetunnel må være mye større inni enn en vegtunnel, så det blir et større volum pr. meter tunnel, sier Morten Klokkersveen.

– Men i tillegg bygges det mye ny jernbane nå, det er særlig tre store jernbaneprosjekt som gjør at vi i år har gått forbi Statens vegvesen. Det er dobbeltsporet nord for Minnesund og mot Hamar, prosjektet mellom Larvik og Porsgrunn og det her i Holmestrand.

150.000 lastebillass

På strekningen mellom Holm og Nykirke blir det tatt ut 3 millioner kubikkmeter stein.

– Det tilsvarer drøyt 150.000 store lastebillass med stein. En god del av denne massen har gått til utbygging av Drammen havn, og en del til til E18-utbyggingen i Tønsberg og Stokke.

– Hva får togpassasjerene igjen for tunnelene?

– Strekningen mellom Holm og Nykirke gir isolert sett fem minutter kortere reisetid og forhåpentligvis bedre regularitet i trafikken, sier Klokkersveen.

– Men når hele dobbeltsporutbyggingen til Grenland er helt ferdig, skal du vi korte ned reisetida fra Porsgrunn til Oslo med over en time.

– Fra Tønsberg til Oslo skal det gå ca. 20 minutter raskere enn i dag, så du knytter sammen Grenland og Oslo til et felles bo og arbeidsområde på en helt annen måte enn i dag

Nordens lengste jernbanetunnel

Mer jernbanetunnel er i vente. Neste år starter hovedarbeidene med Follobanen sørøstover fra Oslo – det største landbaserte investeringsprosjektet i Norge i nyere tid.

Det er et 22 kilometer langt dobbeltspor mellom Oslo S og Ski, som vil bedre kapasiteten og hastigheten for tog på Østfoldbanen.

Follobanen får Nordens lengste jernbanetunnel på 20 kilometer, fordelt på to løp.

Det meste av dette skal drives ut med fjellboremaskiner, mens det vanlige i Norge til nå har vært å sprenge seg gjennom fjellet. Foreløpig prislapp på Follobanen er 23,5 milliarder kroner.

AKTUELT NÅ