Hopp til innhold

Mener trollfabrikker påvirket USA i over to år

Christian Torp i Den norske dataforening (DND) mener russisk innblanding definitivt påvirket det amerikanske valget. – Misnøye skaper mer engasjement, sier han.

Hillary Clinton, Donald Trump

Donald Trump og Hillary Clinton på en debatt i oktober.

Foto: Rick T. Wilking / AP

Nettgigantene Facebook, Google og Twitter har innrømmet at russisk desinformasjon nådde millioner av amerikanere under fjorårets valgkamp gjennom annonser, videoer og automatiserte innlegg.

Torp mener påvirkningen startet allerede under nominasjonskampen i det republikanske partiet, der Donald Trump endte som presidentkandidat.

– Påvirket dette valget i USA? Svaret er ja. Dette skjedde ikke bare i prosessen med Clinton og Trump, det begynte i juli 2015. Det har spredd seg over drøyt to år, men det er kanskje tiden man trenger for å påvirke folk, sier Torp.

Christian Torp

Christian Torp i Den norske dataforening.

Foto: Anders Brekke / NRK

Etter valget har en rekke produsenter av falske nyheter og propaganda blitt sporet til såkalte trollfabrikker i Russland og Øst-Europa.

– Trolling er å skape støy. Avspore en virkelig sak, vri en positiv sak negativt eller brekke ned konstruktive kommentarer. Trollfabrikkene er fantastisk oppegående personer, som bare jobber med å lage støy, sier Torp.

– De kjøpte annonser, plantet historier, laget filmer på Youtube. De skapte engasjement i disse grupperingene, som fikk bekreftet at de hadde en grunn til å være sinte. Sosiale medier fungerer slik at vi blir delt i små grupperinger, og informasjonen vi får er basert på hva gruppen liker. I stedet for å få utfordret meningene man har, blir de forsterket.

– Vi er algoritmeslaver

Ifølge Torp er det saker med negativ vinkel som genererer flest klikk, likes, kommentarer og delinger.

– I valget i Norge i høst så vi tydelig at negative saker ble mer populære på alle måter. Vi så det samme i USA og i forbindelse med Brexit. Misnøye genererer mer engasjement, og engasjement er kjernen i forretningsmodellen. Det kan gi svært uheldige konsekvenser, sier Torp.

Torp roser Facebook for å ta problemene på alvor, men påpeker at det er krevende å vurdere all informasjonen som går gjennom det sosiale nettverket.

– Facebook ønsker ikke å være et mediehus eller politi, det har vært deres argumentasjon. De ønsker å la oss borgere avgjøre disse tingene, men vi ser at det ikke fungerer. Ikke alle har den samme kritiske sansen til det de får presentert. Vi er slaver av algoritmene, sier han.

Google-eier tar selvkritikk

Facebook, Google og Twitter må forklare seg for Senatet i høringen om russisk innblanding i det amerikanske valget.

Eric Schmidt

Eric Schmidt i Alphabet, som eier Google.

Foto: Richard Brian / Reuters

Direktør Eric Schmidt i Alphabet, som eier Google, innrømmer i et intervju med magasinet Fast Company at de ikke var forberedt på å bli manipulert.

– Jeg forsto ikke at disse systemene kunne brukes til å manipulere offentligheten på måter som ikke passer med det vi kaller demokrati. Vi var ikke godt nok forberedt på at myndigheter kunne bruke hacking til å kontrollere informasjon. Jeg frykter at russerne vil ha langt kraftigere verktøy i 2020, sier Schmidt.

Russlands utenriksminister Sergej Lavrov avviser anklagene, og kaller dem «fantasi».

– Uten et eneste snev av bevis blir vi anklaget for å blande oss inn i ikke bare det amerikanske valget, men også i europeiske land. Fantasien har i det hele tatt ingen grenser, sier Lavrov.

USAs tidligere nasjonale etterretningssjef James Clapper har en annen oppfatning.

– Vi har sett en fremmed makt som aktivt og aggressivt har forsøkt å påvirke politiske prosesser og undergrave vårt system, sier han.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger