Hopp til innhold

Mener Solvik-Olsen kunne løst togstreiken tidligere

Hvorfor stoppet ikke samferdselsministeren togstreiken tidligere, spør opposisjonen. – Ikke tradisjon i norsk politikk, svarer Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Marit Arnstad
Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Togstreiken er over etter fem uker, og den politiske oppvasken er i gang.

Marit Arnstad, Senterpartiets parlamentariske leder, mener regjeringen kunne stoppet togstreiken tidligere.

– Det er ganske merkverdig at det skulle ta statsråden og departementet fem uker før de ga partene tryggheten for en nasjonal standard, som de hele tiden har hatt mulighet til å gi.

– Helt meningsløst

Samferdselsdepartementet har forpliktet seg til å sette i gang et arbeid for å etablere en «nasjonal standard for kompetanse og opplæring for lokomotivførere», etter et samlet ønske fra både Spekter og Lo Stat, på initiativ fra riksmekler Nils Dalseide.

En nasjonal standard for lokførerutdanningen innebærer ifølge Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen «å utdype hva regelverket faktisk sier, slik at ingen blir i tvil».

Arnstad stusser på at ikke statsråden tok initiativ til denne politiske løsningen før etter fem uker med streik.

– Det har vært uklarheter knyttet til forskriften som eksisterer. Da er det helt meningsløst at det skal ta fem uker før myndighetene ser at de kan bidra til en løsning i saken, sier Arnstad.

– Har forlenget streiken

Eirik Sivertsen. Nordland Arbeiderparti

Nestleder i transportkomiteen for Arbeiderpartiet, Eirik Sivertsen mener togstreiken har vart unødvendig lenge.

Foto: Arbeiderpartiet

Også nestleder i transportkomiteen for Arbeiderpartiet, Eirik Sivertsen mener Solvik-Olsen kunne grepet inn tidligere.

– Basert på det som kommer frem i media, synes det som om samferdselsministeren kunne ha løst streiken på et tidligere tidspunkt ved å inngå denne avtalen med partene.

– Hvis det er tilfelle, har samferdselsministeren unødvendig forlenget denne streiken, og påført mange tusen mennesker en vanskeligere hverdag, sier Sivertsen.

SVs arbeidspolitiske talsperson, Kirsti Bergstø mener de siste ukene blir stående som et monument over en regjering som ikke tar togsikkerheten nok på alvor.

Kirsti Bergstø

– Regjeringen lover at man skal ha en nasjonal forskrift. Derfor synes jeg det har vært underlig at det tok så lang tid før det kom en løsning, sier SVs arbeidspolitiske talsperson, Kirsti Bergstø.

Foto: Stortinget

– Det er en konflikt som har skreket etter en politisk løsning fra dag én, fordi lokførerne frykter konkurranse på kompetanse og trygghet. Dette er et direkte resultat av regjeringens kommersialisering og anbudsutsetting av norsk jernbane, sier Bergstø.

– Handlet så raskt jeg kunne

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener ikke han kunne gjort ting annerledes.

– Jeg tror Marit Arnstad vet utmerket godt at når du har en konflikt mellom to parter i arbeidslivet, så er det ikke staten som skal gå inn og å løse den. Det er mot all tradisjon, sier Ketil Solvik-Olsen.

– Straks partene ble enige om hva de ønsket av staten og sendte en henvendelse, kunne vi agere, og det gjorde vi veldig fort.

Solvik-Olsen mener altså det ville brutt kutyme for en statsråd om han ville foreslå en nasjonal standard, uten at partene selv hadde bedt om det.

Hva vil du si til passasjerer som har stått fem uker i kø under togstreiken?

– Jeg synes det er beklagelig, og nettopp derfor synes jeg det er bra det nå er kommet en enighet. Det betyr at mange tusen passasjerer kan komme til en normalsituasjon.

– All honnør til partene og til riksmekleren, avslutter han.

Ketil Solvik-Olsen (Frp)

– Jeg er veldig glad for at partene nå har funnet en enighet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fra Frp.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

AKTUELT NÅ