Hopp til innhold

Mener SAS villeder med barne-kampanje

SAS har i sommer reklamert med at barn opp til 11 år reiser gratis. Det er en sannhet med modifikasjoner, mener Forbrukerombudet.

Flyplass

SAS får kritikk for villedende markedsføring, men vil ikke love å slutte med «gratis»-kampanjen for barn. I fjor fraktet SAS 90.000 barn som reiste alene.

Foto: Scanstock

Tormod Sandstø

Kommunikasjonsrådgiver Tormod Sandstø i SAS vil ikke love at de ikke gjentar den samme kampanjen neste sommer.

Foto: Pressefoto

SAS og Widerøe reklamerte på forsommeren med at barn under 11 år kunne reise gratis i sommer. Man måtte bare betale statlige skatter og avgifter.

Etter å ha mottatt klage fra en kunde, gikk Forbrukerombudet inn i saken. Deres konklusjon er at SAS burde opplyst om den reelle prisen for en barnebillett. Forbrukerombudets gjennomgang viser at skattene og avgiftene for barn kommer på 231–272 kroner per strekning, uten at det opplyses om dette.

Villeder forbrukerne

Forbrukerombudet mener derfor at kampanjen er egnet til å «påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet», og må ses på som villedende markedsføring.

– Når det er mulig å oppgi hva skattene er, må man gjøre det. Det er noen små variasjoner, men prisen ligger i samme størrelsesområde, så burde være en grei sak, sier fagdirektør Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet.

Det er ikke lenger mulig å bestille slike barnebilletter for denne sommeren, men dette blir viktig for SAS å ta med seg videre, mener Forbrukerombudet.

– Dette er et varsel til at SAS om at de ikke skal gjøre dette i framtiden, sier Gjedrem.

Kan gjenta kampanjen

Men det er ikke noe kommunikasjonsrådgiver Tormod Sandstø i SAS vil love.

– Det er Ikke utenkelig at vi gjør dette igjen, for dette er en populær kampanje blant våre kunder, sier Sandstø til NRK.

Han mener det vil bli altfor komplisert for SAS å opplyse om de reelle billettprisene i reklamekampanjen.

– Skattene vil variere etter reisemål og lengde. Vi betjener 40 flyplasser med overganger til andre strekninger, så da vil vi måtte ta med alle teoretiske muligheter i regnestykket. Det vil være tekniske detaljer som er svært vanskelig å ha med i markedskommunikasjonen, sier Sandstø.

Ingen klager til SAS

Sandstø kjenner ikke til at SAS har mottatt klager på denne kampanjen, og han tror kundene forstår at billettene ikke er helt gratis.

– Selve salget skjer på nettsidene, og der ser man med en gang hva prisen med pålagte skatter og avgifter blir. Men vi lytter selvsagt til alle innspill, både fra Forbrukerombudet og fra kundene våre, sier Sandstø.

AKTUELT NÅ