Hopp til innhold

– Ingen vil lage mat, men alle vil spise den

De siste månedene har drivere av flere titalls restauranter etablert en ny organisasjon; Norsk Restaurantforening. Mange av bedriftene er medlemmer i NHO – som de mener ikke godt nok forstår problemene til de små virksomhetene.

Ove Andre Jakobsen

NY STEMME: Ove Andre Jakobsen er en av initiativtakerne til Norsk Restaurantforbund. Han mener NHO ikke har nok kunnskap om hva som rører seg på gulvet blant de restaurantansatte.

Foto: Anne Cecilie Remen / NRK

– Vi ønsker å skape en ny kraft som skal hjelpe små og mellomstore bedrifter innen restaurantbransjen til å komme seg videre etter korona, sier Ove Andre Jakobsen, en av initiativtakerne og styremedlem i foreningen.

Ambisjonen er å vokse og bli en tydelig stemme for restaurant og serveringsbransjen.

– NHO har gjort mye bra, men de har problemer med å sette seg inn i de problemene vi på gulvet opplever. De halter litt etter, og er på etterskudd med utviklingen i bransjen. Vi må lære av koronatiden slik at vi er bedre rustet neste gang en krise slår ned, påpeker Jakobsen.

Han er kokk og jobber på kjøkkenet til restaurant Le Benjamin, som han er medeier og leder for.

– Vi er gutta på gulvet, og vi kjenner bedre på kroppen utfordringene til bransjen vår, og særlig hverdagsproblemene vi små og mellomstore restauranter står i. Det er dette vi skal gripe tak i.

Kjøkken på Le Benjamin

UTFORDRINGENE PÅ GULVET: Den nye restaurantforeningen mener de forstår bedre hva som rører seg på gulvet blant de ansatte enn NHO

Foto: Anne Cecilie Remen / NRK

NHO forstår frustrasjonen

NHO er ikke enig i kritikken om at de er bakpå.

– Vi har hatt tett kontakt med medlemsbedriftene gjennom hele krisen. I jevnlige oppdaterte analyser har vi holdt myndighetene oppdatert på de alvorlige konsekvensene restriksjonene har påført bedrifter over hele landet, og vi har fått gjennomslag for en rekke krisepakker, sier direktør Merete Habberstad i NHO Reiseliv.

Merete Habberstad

BRA MED REBELLER: NHO-direktør Merete Habberstad frykter ikke konkurranse fra den nye interesseorganisasjonen. Hun mener det er bra at flere slåss for restaurantbransjens rammebetingelser.

Foto: Per Sollerman / Per Sollerman

Habberstad understreker at NHO Reiseliv har fått flere medlemmer under koronaen, og mener det er tegn på tilfredse medlemmer.

Likevel forstår NHO-direktøren at restaurantdrivere er utålmodige etter lang unntakstilstand.

Vi ha god dialog med stifterne av Norsk Restaurantforening. Det er forståelig at frustrasjonen er stor blant bedrifter som har vært hardest rammet av alle, sier Habberstad.

Les også: Utfordrende for mange, sier NHO Reiseliv

Dårlig omdømme

NHO Reiseliv tror det vil være plass til flere organisasjoner, og at de kan utfylle hverandre.

– Vi har organisasjonsfrihet, og vi respekterer at stifterne av NRF starter en egen forening. Det er fint med rebeller som ønsker å synliggjøre utfordringene i bransjen, sier Habberstad.

Samtidig understreker hun at NHO har forhandlingsrett i tariffoppgjør, og at det vil ikke den nye organisasjonen ha med det første.

Initiativtakerne til det nye forbundet ønsker å bedre omdømmet til bransjen. De er lei av påstander om at bransjen domineres av useriøse og at det foregår sosial dumping, utnyttelse av ung arbeidskraft og dårlig lønn.

Slike omtaler av kritikere fører til store ringvirkninger og problemer med å rekruttere unge til bransjen, mener de.

– Omdømmeproblemene våre er store. Hvilke foreldre vil oppfordre 16-åringen sin til å bli kokk når det er skapt et slikt inntrykk av bransjen, spør Jacobsen.

– Nei, problemet er at alle vil spise god mat, men ingen vil lage den, sier han.

Den nye foreningen ønsker å bekjempe de useriøse i bransjen. Samtidig vil de tydeliggjøre hvilke karrieremuligheter det er for unge.

– Vi vil at unge skal se hvilke fantastiske karrieremuligheter bransjen kan gi hele livet. Vi kan tilby gode arbeidsplasser med godt miljø, sier Jakobsen.

Les også: Hotellsjef etter åpningen: Smekkfullt

AKTUELT NÅ