NRK Meny
Normal

Mener elbil-fordeler tapper staten for milliarder av kroner

VGs økonomikommentator Tom Staavi mener at elbil-fordelene kan være et blindspor i miljøperspektivet. Det får miljøorganisasjonen Zero til å rase.

Økonomikommentator i VG, Tom Staavi, mener regjeringen bruker for mye penger på å subsidiere elbiler. Han møtte Kari Asheim fra miljøbevegelsen Zero til debatt i Dagsnytt 18.

VGs økonomikommentator Tom Staavi mener fordelene med elbil koster staten mange milliarder kroner. Miljøorganisasjonen Zero er dypt uenig.

I en VG-kommentar denne uken tar Tom Staavi et oppgjør med alle fordelene som elbil-eierne får. Avgift- og momsfritakene de rundt 50.000 elbil-eierne i dag drar nytte av koster staten mellom 8-9 milliarder kroner, ifølge Staavi, som mener at pengene blant annet heller bør brukes på å bygge ut bedre sykkelstier i norske storbyer.

– Hovedpoenget mitt er at elbiler kanskje er riktig svar, men det er riktig svar på feil spørsmål, sa kommentatoren under Dagsnytt atten i dag.

– Hvis spørsmålet var hvilke biler vi skal satse på for at folk skal kjøre til og fra jobben i urbane strøk i Norge, da kan elbiler kanskje være det riktige svaret på det. Men hvis spørsmålet var hvordan skal vi frakte hverandre rundt i disse urbane områdene og miljøvennlig reise til fra da tror ikke jeg elbiler er det riktige svaret, og da må vi begynne å stille spørsmålet: Kunne vi brukt disse pengene annerledes?

Les også: Ikke lenger fritt frem for elbiler

Møter motstand

Miljøorganisasjonen Zero stiller seg sterkt kritisk til Staavis resonnement. De mener elbilene har vært og er essensielle i miljøkampen.

– Den virkemiddelpakken vi har på elbiler i Norge, som både gjør det billigere å kjøpe, og gjør det enklere å bruke dem, den har til sammen vært utløsende for at folk kan velge elbil de siste årene, sa Kari Asheim, avdelingsleder for transport i Miljøstiftelsen Zero under debatten.

– Vi må ha en politikk på avgiftssiden på bil som gjør at folk kjøper biler som ikke har utslipp, sier Asheim videre.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger