Hopp til innhold

Mener det har gått for tregt

KrF og Venstre mener regjeringspartiene har gått altfor sakte frem i forhandlingene om statsbudsjettet 2015.

Trine Skei Grande (V) og Knut Arild Hareide (KrF) under tirsdagens budsjettforhandlinger

Om de satt seg nærme hverandre for å stå i mot trykket fra regjeringen vites ikke, men Knut Arild Hareide (KrF) og Trine Skei Grande (V) var klare for å forhandle videre om budsjettet.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

Stemningen var intens, men optimistisk da de parlamentariske lederne tok over stafettpinnen i budsjettforhandlingene tirsdag kveld. Men spørsmålet både Venstre og KrF stilte seg, var hvorfor det har skjedd så lite i løpet av en uke med forhandlinger.

– Jeg tror ikke vi blir enige i dag. Så lang utover natta tror jeg ikke vi orker, sa en smilende, men spent, Trine Skei Grande før forhandlingene startet tirsdag kveld.

De parlamentariske lederne, Trond Helleland (H), Harald Tom Nesvik (Frp), Knut Arild Hareide (KrF), og Trine Skei Grande (V) har nå offisielt tatt over stafettpinnen i budsjettforhandlingene.

Tirsdag for en uke siden startet forhandlingene, men foreløpig har det kommet svært lite håndfast ut av diskusjonene i statsrådsalen.

– Hvorfor har det skjedd så lite i løpet av en uke med forhandlinger?

– Det er et av de spørsmålene vi og stiller. Progresjonen har ikke vært god nok. Vi kommer til å spørre regjeringspartiene, de vet veldig godt hva som har vært viktig for oss, og de burde forstå at vi ikke kunne godta forslaget som det lå, sier Knut Arild Hareide.

Uenighet om hjertesaker

Hittil har det vært store sprik mellom regjringens ønsker, og støttepartienes. Før regjeringen la frem sitt budsjett kom støttepartiene med flere krav:

  • Økning i bensin- og dieselavgiften for å begrense personbilbruk.
  • Økt satsing på klima og miljø.
  • Økt antall kvoteflyktninger.
  • Minst én prosent til bistand.
  • Sosial profil.

Men da budsjettet ble lagt frem 8. oktober ble det tydelig at det var et langt stykke å gå for å bli enige:

  • Reell nedgang i bensin- og dieselavgiften.
  • Klima- og miljødepartementet er ett av få departementer som får kutt.
  • Ingen økning i antall kvoteflyktninger.
  • Ikke én prosent i bistand.
  • Kutt i trygdeordninger.

Gir etter på noen punkt

På vei inn til forhandlingene har likevel Venstre-leder Grande noen ess i ermet. Hun er villig til å gi etter litt når det gjelder formueskatten, og i tillegg vil de komme Frp i møte når det gjelder bensingavgiften. I alle fall et stykke på vei.

– Vi har lagt frem en helt ny kravliste, og vi tar veldig godt hensyn til ønskene rundt avgiftene. Men det viktigste for oss er at det skal være billigere å velge miljøvennlig, sier Grande.

Venstre skal også være villige til å nulle ut kravet om at bensin- og dieselavgiften skal økes med 50 øre literen, men de denne avgiften understreker de at skal prisjusteres.

VG skriver tirsdag kveld at Venstre her kommer Høyre i møte på formuesskatten. I utgangspunktet vil Venstre øke innslagspunktet, slik at færre må betale formuesskatt, men la skatteprosenten være som i dag.

Regjeringen ønsker på sin side å senke den fra én prosent til 0,75 prosent. I skissen Venstre la fram tirsdag sier de seg villige til å gå med en reduksjon til 0,9 prosent, skriver VG.

De vil og øke CO2-avgiften med 20 øre, og NRK erfarer at de også skal være villige til å akseptere halvparten av kuttene i omregistreringsavgiften. Også når det gjelder omregistreringsavgiften skal de ha kommet Frp delvis i møte.

Det ble kun diskutert progresjon tirsdag kveld, det skal forhandles videre etter klokken 12, onsdag. For Grande er håpet at det begynne rå skje noe snart.

– Det har ikke vært nok fremdrift, men nå håper jeg vi få trøkk på forhandlingene, avslutter Grande.

AKTUELT NÅ