Hopp til innhold

Har ikke flyforbud - står likevel på bakken

Ambulansehelikoptre er unntatt fra flygeforbudet på grunn av aske fra Island. Likevel velger Norsk luftambulanse å stå på bakken.

Helikopter

Ambulansehelikoptre har ikke tatt av til tross for at de har anledning til det. Illustrasjonsfoto.

Foto: Gunnar Iversen

Den enorme askeskyen som kom inn over landet etter at vulkanen under Eyjafjallajökull på Island fikk utbrudd har skapt store problemer.

Torsdag formiddag ble det innført flyforbud i hele Norge. Også helikopter har valgt å stå på bakken, det til tross for at de ikke er omfattet av forbudet.

Les også: Værnes må stenge tidligere | 17.000 avganger innstilt

I går ble flere akuttpasienter kjørt i bil isteden for i helikopter. Dette skapte store utfordringer, blant annet i Nord-Norge. En pasient ble kjørt i bil i 6-7 timer .

I Luftfartstilsynets forskrift om restriksjonsområde i forbindelse med aske i luftrommet heter det:

Flyging i forbindelse med politi-, ambulanse-, forsvars-, søke- og redningsoppdrag er unntatt fra flygeforbudet, men må koordineres med Avinor/Lufttrafikktjenesten.

Luftfartstilsynet

– Avgjørende samfunnsoppdrag

– De har helt spesielle og avgjørende samfunnsoppdrag. Derfor har vi latt det enkelte selskap avgjøre om de skal fly eller ikke, sier informasjonsrådgiver Marit Kvarum i Luftfartstilsynet.

Vulkanaske fra Eyjafjallajökull

Vulkanaske fra Eyjafjallajökull.

Foto: Olafur Eggertsson / REUTERS

Vulkanutbrudd Island

Vulkanutbruddet.

Foto: Nyhetsspiller
Innstillte fly

Mange har blitt rammet av alle de innstilte flyene.

Foto: Rune Jensen / NRK
Her kommer asken fra vulkanutbruddet på Island

Her kommer asken fra vulkanutbruddet på Island.

Foto: Met.no
Men aktørene har likevel valgt å bli på bakken. Sjefsflyger i Norsk luftambulanse, Erik Normann sier det er for farlig å fly.

– I samarbeid med forsvaret, redningstjenesten og politiet har vi komme til at det ikke er trygt å fly i disse områdene. Unntaket fra flyforbudet betyr ikke at det ikke er farlig for oss. Vi står på bakken fordi det er farlig å være i lufta, sier Normann.

– Motoren kan stoppe

Når asken kommer inn i motoren kan det komme avleiringer.

– I alvorlige tilfeller kan motoren stoppe. Vi har fått anbefalt fra fabrikantene at vi ikke skal fly, sier han.

Det betyr at de åtte av de ni helikoptrene til Norsk luftambulanse blir stående på bakken til ubestemt tid.

– Når risikoen er borte og restriksjonsområdet er borte vil vi fly igjen. I dette tilfellet er det en reell fare der. Det er ikke mindre farlig for oss. Men det er ikke hyggelig å stå på bakken, sier Normann.

Flyr igjen i Trøndelag

Helikopteret til Norsk luftambulanse i Trondheim kom i gang igjen i formiddag etter at restriksjonsområdet fra Trondheim og nordover ble opphevet.

Luftambulansene i Lørenskog, Stavanger, Bergen, Dombås, Ål, Førde og Arendal står.

Avinor gikk i innledningsfasen ut med en anbefaling til helikopteroperatørene om å bli på bakken.

– Dette skyldes at vi tok ekstra forholdsregler av sikkerhetsårsaker. Føre-var-prinsippet er et godt prinsipp. Vi visste lite og ville ikke ta sjanser på at så tidlig tidspunkt, sier pressesjef i Avinor, Sindre Ånonsen.

Velger å stå

Også andre helikopteraktører har valgt å bli stående.

Redningshelikoptrene på Ørland hovedflystasjon har vært ute av aktivitet, men dette kom også i gang igjen i dag.

Les også: Luftambulanser får fly

På sine nettsider opplyser Nordens største lufttransportoperatør, Lufttransport om at samtlige fly og helikopter på fastlandet blir stående på bakken inntil videre.

De skriver at de har valgt å innstille på grunn av den vulkanske asken og at beslutningen har skjedd etter anbefalinger fra Avinor.

Luftfartstilsynet mener det er greit at de ikke flyr, til tross for at de har lov.

– De har valgt å sette sine helikopter på bakken på grunn av flysikkerhet og det har vi ful forståelse for, sier Kvarum.

Les også: – Kan spy ut aske i flere år

AKTUELT NÅ