Hopp til innhold

MDG vil fjerne hver tredje flyavgang innen 2030

Miljøpartiet de Grønne vil fjerne hver tredje flyavgang innen 2030. For å nå målet ønsker de en kraftig økning av flyseteavgiften.

Informasjonstavler på Oslo Lufthavn Gardermoen

FÆRRE AVGANGER: MDG vil gjøre det så dyrt å fly at hver tredje flyavgang forsvinner.

Foto: Meek, Tore / NTB scanpix

Det ble ramaskrik da regjeringen og støttepartiene KrF og Venstre ble enige om en flyseteavgift på 88 kroner i budsjettforhandlingene før jul i fjor.

Men ifølge Miljøpartiet de Grønne må det enda hardere skyts til dersom avgiften skal få folk til å la være å fly.

I dagens partiprogram står det at partiet vil «innføre en flyseteavgift på kr 600 på flygninger på hovedstrekninger innen Sør-Norge og til utlandet». Når partiet legger fram sitt forslag til nytt partiprogram torsdag, har de ikke tallfestet noen sum.

– Den må kraftig økes, og kan godt være mange ganger høyere enn den er i dag. Hvor høy, må vi finne ut av. Målet er at den må bidra til å redusere trafikken, sier lederen av programkomiteen i MDG, Ingrid Liland.

I tillegg vil MDG stanse utbyggingen av nye rullebaner.

Ingrid Liland i MDG

NYTT PROGRAM: Ingrid Liland har ledet programarbeidet i MDG.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

I stedet vil de bruke penger på å redusere tiden det tar å reise med tog mellom storbyene.

– Vi foreslår fire timer mellom Oslo og Bergen og Oslo og Trondheim, og seks timer mellom Oslo og Stavanger innen 2025, sier Liland.

– Begynner i feil ende

Men ifølge professor ved strategi på BI, Espen Andersen, begynner partiet i feil ende.

– De bør ikke være mot flytrafikk, eller i hvert fall ikke imot reising. Det de bør være imot er forurensing, og der tror jeg de kan få til mye med bedre flytyper, ny teknologi og bedre koordinering av flytrafikken, sier han og fortsetter:

– Det blir litt som med elbilen. Mange er imot biltrafikk. Men da må de tenke at det er ikke biltrafikken som er problemet, men at biltrafikken forurenser, sier han.

MDG mener Norge kan kutte 60 prosent av dagens klimautslipp innen 14 år dersom tiltakene de foreslår innføres, skriver Dagsavisen.

I tillegg til dyrere flyreiser, vil de blant annet stanse alle nye utbygginger på norsk sokkel. De vil også øke flaskepanten til fem kroner og øke prisen på kjøtt. Innen 2020 vil de fase ut salg av nye personbiler som er drevet av fossilt drivstoff.

Ap: Dramatisk

I dag har MDG kun én representant på Stortinget.

Partiet må komme på vippen etter neste valg for å få reell innflytelse gjennom samarbeid. Én mulig samarbeidspartner er Arbeiderpartiet.

Men for Ap, som tidligere har vært blant flyseteavgiftens argeste kritikere, er det lite aktuelt å øke den enda mer.

– Vi mener at det er andre ting som er viktigere å prøve først. Det som er nøkkelen til å få ned utslippene fra flytrafikken er å utvikle andre- og tredjegenerasjons biodrivstoff, sier transportpolitisk talsperson i Arbeiderpartiet Eirik Sivertsen.

– Noen av virkemidlene som MDG legger fram kan virke veldig dramatiske. Vi er veldig enige om den overordnede målsettingen om å få ned CO2-utslippene. Forskjellene mellom Ap og MDG er at vi er mer steg for steg, men at de griper til sterke virkemidler med én gang.

AKTUELT NÅ