Drivstoffavgiftene ligger an til å bli det kanskje mest brennbare temaet i behandlingen av høstens statsbudsjett for året som kommer.
I onsdagens Politiske kvarter på NRK1 og P2, var drivstoffavgiftene nok en gang under lupen, da partiene Venstre og MdG møttes til debatt.
- LES OGSÅ:
MdG-leder Rasmus Hansson krever at regjeringen setter opp bensinavgiftene med minst fem kroner i statsbudsjettet for neste år.
Likevel kunne han ikke selv svare på hva partiet foreslo i sitt alternative budsjett for 2016.
– Nei, det tallet har jeg ikke rett foran meg, men det har sikkert du. Det er sikkert for lavt, fordi vi ikke har sittet med Parisavtalen og med forskningstall, sa partileder Rasmus Hansson til programleder Bjørn Myklebust.
– Stor økning må til hvis målene skal nås
– Ja, dere foreslår 50 øre på diesel og en krone på bensin. Og nå vil dere ha fem kroner. Har dette ingenting å gjøre med at dette ble den heteste dragkampen mellom Venstre og regjeringen?
– Nei, det har å gjøre med at Norge i mellomtiden har forpliktet seg til å kutte 40 prosent av sine utslipp sammen med EU og vi har skrevet under Parisavtalen. Nå er dette blitt en forpliktelse som skal gjennomføres, sier Hansson.
Han sier at en økning i bensinprisen på fem kroner literen er voldsomt i politisk sammenheng, men må til dersom man skal kutte 0,8 millioner tonn CO2 i utslipp hvert år.
– Trenger realisme for å få flertall
- LES OGSÅ:
Venstres Sveinung Rotevatn er enig i at drivstoffavgiftene må opp, men at det må realisme til dersom man skal komme til enighet på Stortinget.
– Målet er å få flertall med ikke en men minst 85 stemmer. Hvis man øker drivstoffavgiften med fem kroner, så øker prisen på drivstoff for en gjennomsnittsfamilie med 40 prosent fra nyttårsaften til første januar. Det vil være dramatisk for mange, sier han.
- LES OGSÅ:
Rotevatn sier at det som er viktig er at Stortinget sender tydelige signaler om hvilken retning avgiftene går, slik at flere velger null- og lavutslippsbiler.
Det lyktes ikke regjeringen og støttepartiene Venstre og KrF å komme til enighet om en betydelig økning i drivstoffavgiftene før behandlingen av statsbudsjettet til høsten.
Regjeringen har tilbudt 15 øre i økning i avgiften på bensin, og 35 øre i økning i avgiften på diesel, som støttepartiene har sagt blankt nei til.