Hopp til innhold

MDG om elbilfordeler: – Distriktsbasert bingo

Stortingsrepresentant Rasmus Hansson mener at regjeringen bakker unna et nasjonalpolitisk ansvar ved åpne for å gi lokale myndigheter retten til å bestemme om elbilenes rett til kollektivfeltkjøring.

E18

BLITT KØER: Nå blir det opp til lokale myndigheter om elbilene får kjøre i kollektivfeltet.

Foto: Trine Bråthen / NRK

Onsdag fortalte NRK at det blir opp til lokale myndigheter å bestemme om elbiler fortsatt skal få kjøre i kollektivfeltet. Det er resultatet etter at stortingsgruppene til regjeringspartiene og støttepartiene Venstre og KrF onsdag kom til enighet om nye elbil-regler.

Miljøpartiet de Grønne (MDG) stortingsrepresentant Rasmus Hansson er skuffet over utfallet, og mener at regjeringen rygger unna et nasjonalpolitisk tema ved å overlate ansvaret til lokale myndigheter.

– Regjeringen dytter ansvaret om en nasjonalpolitisk sak ned på kommuner. Med dette skaper regjeringen tvil om den er villig til å investere politisk kapital til å opprettholde elbilsatsingen, sier Hansson til NRK.

– Mangler kapasitet og faglig kompetanse

Adgang til kollektivtrafikk og bompengespørsmålet blir nå et lokalt anliggende. Det er de forskjellige fylkeskommunene som skal ta beslutningen.

MDG-lederen mener det er skummelt for elbilsatsingen hvis det blir «distriktsbasert bingo om elbilfordelene opprettholdes».

– Denne saken handler om mer enn elbilpolitikk. Den handler også om samferdselspolitiske og klimapolitiske prioriteringer. Fylkeskommuner har ikke tilstrekkelig kapasitet og faglig kompetanse til å foreta vurderinger om elbilenes rett til kollektivfeltkjøring, sier han.

Leder og stortingsrepresentant Rasmus Hansson i Miljøpartiet de Grønne.

Stortingsrepresentant Rasmus Hansson mener at regjeringen bakker unna et nasjonalpolitisk ansvar ved å la kommuner bestemme om elbilenes rett til kollektivfeltkjøring.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Elbilene kan miste flere fordeler

I avtalen framgår det at begrensninger kan innføres dersom nullutslippsbilene er til hinder for kollektivtrafikken. Det står ingenting om når lokale myndigheter skal få denne retten, kun at det igangsettes en prosess.

Avgiftsfordelene for elbiler er uendret ut 2017. Deretter kan en rekke privilegier ryke. Fra og med 2018 kan nullutslippsbiler bli ilagt halv årsavgift. To år senere kan kjøretøyene måtte betale full årsavgift, framgår det av avtalen som NRK har fått tilgang til.

De fire partiene på borgerlig side er også enige om at det kan bli slutt på halv firmabilbeskatning av nullutslippsbiler fra 2018.

Retten til å slippe bomavgift er også oppe til vurdering, men elbilene skal uansett sikres lav sats i bomringer, bomstasjoner og på riksveiferjer, heter det.

– Betyr ikke at retten fjernes

Bellona-leder Frederic Hauge mener at de overordnede prinsippene fremdeles ligger til grunn i avtalen som ble presentert onsdag.

– At lokale myndigheter skal få lov til å bestemme om elbilenes rett til kollektivfeltkjøring, betyr ikke at elbilene fjernes derfra, sier han.

Hauge er imidlertid kritisk til enkelte av endringene i bilavgiftene. Han krever sterkere virkemidler for en mer miljøvennlig bilpark. Hauge aksepterer at det etter hvert blir faset inn en årsavgift for elbiler, men er skeptisk til å endre engangsavgiften.

– Det må ikke fases inn noen engangsavgift på elbiler, med mindre det samtidig kommer kraftige avgiftsøkninger på fossilt drivstoff. Dersom differansen blir for liten, klarer vi ikke å nå disse målene, sier han.

Morgenrushet inn mot Oslo

Morgenrushet inn mot Oslo på E-18 fra Drammen i Sandvika. Kollektivfeltet er til tider preget av kø med elbiler.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

AKTUELT NÅ