Arbeiderpartiet og Senterpartiet sikret i ettermiddag flertall i Viken for støtte til E18-prosjektet.
I et ekstraordinært fylkesråd i ettermiddag vedtok det nye fylkesrådet å godkjenne garantien for E18-prosjektet, og etterpå sa fylkesrådsleder Tonje Brenna (Ap) at MDG og SV har trukket seg fra fylkesrådet.
– Tiden er over for nye omkamper. Vi må komme videre og også sikre finansieringen av Fornebubanen, sa Brenna på pressekonferansen.
Etter mange forhandlingsrunder om ny E18 krevde Samferdselsdepartementet senest nå i august at Viken garanterer for deler av finansieringen av veiprosjektet for å si ja til en etterlengtet T-bane til Fornebu. Dette økte presset på Vikenpolitikerne til å si ja til E18, men det fikk samtidig det politiske samarbeidet til å rakne.
Vedtaket i det nye Viken fylkesråd innebærer at både E18-prosjektet og Fornebubaen kan startes opp.
Prosjektet endret
Senterpartiets Anne Beathe Tvinnereim mener det har kommet vesentlige endringer i E18-prosjektet som gjør det spiselig.
– Det har kommet flere kollektivfelt og en kollektivterminal på Lysaker, vi får finansiert Fornebubanen og det er kostnadsreduksjoner. Det svarer godt opp mot vår politiske plattform i Viken, sa Tvinnereim.
Men Vikens nå avgåtte fylkesråd for kollektivtrafikk, MDGs Kristoffer Robin Haug, gjør det klart at MDG fortsatt er imot.
– De endringene som er foreslått, er det flere fagmiljøer som har uttalt seg om at på ingen måte er bra nok til å løse kollektivtransportens behov i området, nullvekstmålet eller klimamålene eller noen av de andre målene som vi har lovet velgerne i Viken at vi skal oppnå, sier han.
For mye bil, for lite kollektivt
SV kan heller ikke stå inne for den løsningen som ligger på bordet.
– En garanti for E-18 i tråd med stortingsproposisjonen, er et klart brudd på den politiske plattformen som Ap, Sp, SV og MDG ble enige om å styre etter, skriver SV i en pressemelding.
Søndag kveld vedtok SV gå ut av Vikens fylkesråd dersom rådet i dag går inn for å støtte E18-prosjektet slik det ligger.
Prosjektet betyr, ifølge både SV og MDG, at det satses for mye på biltrafikk og for lite på kollektivtrafikk.
SVs Camilla Eidsvold, som inntil i formiddag var fylkesråd for kultur og mangfold i Viken, mener det var samferdselsminister Knut Arild Hareides inngripen nå i august som utløste krisen i Viken-ledelsen.
– Dette var ingens strategi. Men regjeringen og samferdselsministeren satte hardt mot hardt, og det er trist at vi har en regjering som overstyrer lokale organer, sier Eidsvold.
Berg: – Tidenes svik
I en pressemelding bruker Oslos miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg, sterke ord om vedtaket i Viken.
– Dette er tidenes miljøsvik i Oslo-regionen. Det er dessuten et soleklart brudd på Oslopakke 3-avtalen. Det er andre gang på få år at Høyre og Ap tvinger gjennom motorveiprosjekter. Om 10 år skal Oslo-regionen være fri for klimautslipp, og da må vi gjøre kollektivtilbudet bedre og billigere, ikke bygge mer motorvei, sier hun.
Før helgen sa MDGs Kristoffer Robin Haug at de ikke ville bli i fylkesrådet dersom det ble en godkjenning av garantien til E18.
– Vi vil ikke sitte i et fylkesråd som stiller en garanti for E18-prosjektet som er foreslått av regjeringen. Viken har som mål å redusere klimagassutslippene sine med 80 prosent innen 2030. Da kan vi ikke bruke alle fellesskapets penger på utdaterte motorveiprosjekter.
Glede i Høyre
– Dette synes jeg er en stor lettelse, sier gruppeleder for Høyre i Viken, Anette Solli, etter at Ap i dag sa at nok er nok, og godkjente E18-prosjektet.
– Dette vil være til glede for alle innbyggerne i Bærum og Asker og også de som er avhengig av kollektivtrafikk for å ta seg frem på tvers av fylket, sier Solli.
Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) er også svært fornøyd på vegne av kommunen som veiprosjektet ligger i.
– Dette er vel den største politiske dagen i mitt liv som ordfører. Vi har kjempet og jobbet, argumentert og det er mange, mange som har bidratt til denne løsningen. Jeg er svært takknemlig i dag for at Tonje Brenna og Arbeiderpartiet har falt ned på denne siden.
Garanterer for bompenger
Det var rett før sommeren Stortinget sa ja til ny E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta. Det skjedde med Arbeiderpartiets stemmer og til sterke protester fra Oslo Ap og byrådet i Oslo.
Statens vegvesen jobber med tanke på byggestart for gigantprosjektet til nær 17 milliarder kroner i januar. Men først må den siste, viktige brikken på plass:
Vertsfylket Viken må stille en økonomisk garanti for fremtidige bompengeinntekter.
Mister flertallet
Viken oppsto i 2020 etter sammenslåingen av de gamle fylkene Akershus, Buskerud og Østfold.
Etter valget i 2019, fikk Arbeiderpartiet med seg MDG, Senterpartiet og SV og sikret flertall i det nye gigantfylket.
Nå når både SV og MDG er ute av fylkesrådet, mister de flertallet i fylkestinget. Det kommenterte Tonje Brenna slik før bruddet var et faktum.
– Jeg er fylkesrådsleder i Viken. Det er det min plan å fortsette å være. Det er helt frivillig å være med å ta ansvar for å styre Viken uansett hvilket parti man representerer. Min plan er både å ta ansvar, styre Viken og få løst denne saken, sier Tonje Brenna.