NRK Meny
Normal

MDG-Lan: – Dette er en stor dag

Avtalen om Oslopakke 3 vil gjøre hverdagen enklere og bedre for folk i Oslo og Akershus, mener byråd Lan Marie Nguyen Berg.

Lan Marie Berg

GLAD: Lan Marie Nguyen Berg (MDG) kaller avtalen et godt kompromiss. Hun er byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

Etter intense forhandlinger, og langt på overtid, ble partene i Oslopakke 3-samarbeidet enige om en revidert avtale sent i går kveld. I dag presenterte Oslo kommune, Akershus fylkeskommune, Statens vegvesen og Jernbaneverket avtalen.

– Det er en stor dag. Avtalen vil gjøre hverdagen enklere og bedre for folk i Oslo og Akershus. Den sikrer 50 ferske milliarder til kollektiv- og sykkeltrafikken, sier Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Tidligere var 55 prosent av bompengene satt av til kollektiv.

Nå vil 93 prosent av bompengene i Oslo brukes til investeringer til kollektiv, sier Nguyen Berg.

I Akershus vil 73 prosent av bompengene gå til kollektiv.

SE HELE AVTALEN: Dette er Oslopakke 3

– Et paradigmeskifte

Gjennom Oslopakke 3-avtalen er ny sentrumstunnel for T-bane fullfinansiert, og nye stasjoner vil komme på blant annet på Grünerløkka, Bislett og Youngstorvet.

– Denne avtalen representerer et paradigmeskifte i hvordan vi tenker transportpolitikk, og det er en seier, sier Nguyen Berg på pressekonferansen.

Hun sier at avtalen, som innebærer en rushtidsavgift, vil føre til færre biler i hovedstaden, noe som igjen vil føre til bedre luftkvalitet.

– Om fem år vil 90 prosent av de som lever med luftforurensning få det bedre. Oslo blir en bedre by å bo i, slår hun fast.

Vanskelig E18-spørsmål

Miljøpartiet De Grønne og byrådet i Oslo aksepterer utvidelse av E18, men bare de første to kilometerne fra Lysaker og vestover.

I første byggetrinn i Oslopakke 3 ligger bare 1,5 kilometer med ny vei vestover fra Oslo inne.

– E18-spørsmålet har vært vanskeligst. Vi vil ikke ha en kapasitetsøkning inn til Oslo, men samtidig vil vi gi bedre framkommelighet for kollektivtrafikken, sier Nguyen Berg.

– Tar tak i store utfordringer

Anette Solli

STORT LØFT: Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus kaller avtalen et stort løft for kollektivtrafikken.

Foto: CF-WESENBERG

Nguyen Berg mener partene har kommet til et godt kompromiss. Det er fylkesordføreren i Akershus, Anette Solli, enig i.

– Jeg synes vi har gjort en skikkelig jobb. Det har ikke vært enkelt for noen. Avtalen er viktig for det som er fremtiden for samferdselssystemet i Oslo og Akershus, sier Solli.

– Avtalen tar tak i store utfordringer vi har, både i byen og i Akershus. Det er viktig at vi sikrer utbygging av E18 fra Lysaker, og at vi nå går i gang med første byggetrinn. Det har vært et viktig punkt for meg, sier hun.

Hun sier også at avtalen innebærer et kraftig løft for Romerike. En baneløsning på Nedre Romerike med tverrforbindelse i Groruddalen er sikret finansiering med 12 milliarder kroner.

– I tillegg har vi fått inn et viktig prosjekt i Nittedal. Det er lite areal igjen, og de trenger å få lagt om riksveien, og det har vi også fått midler til, sier hun.

Rushtidsavgift

Et av hovedpunktene i avtalen er rushtidsavgiften. På de travleste tidspunktene på dagen vil det fra 2017 koste mer for bilistene som kommer inn til Oslo.

Dieselbiler må betale 58 kroner, mens bensinbiler 53 kroner. Utenfor rushtiden er prisen 48 og 43 kroner.

– De som forurenser mest, skal betale mer. Det gir også mindre kø og bedre framkommelighet, sier byråd Lan Marie Nguyen Berg.

Også elbiler må fra 2018 betale bompenger. I rushtiden vil det koste 10 kroner, og fra 2020 kan prisen øke til 30 kroner. Ellers passerer de gratis.

Partene sier at pakken vil styrke kollektivtilbudet og satser på bærekraftige løsninger for regionen.

Tror resten av veien bygges

Selv om det i første byggetrinn kun ligger inne 1,5 kilometer med ny vei, er Høyre-toppene som har kjempet for ny E18 vestkorridoren likevel sikre på at resten av veien blir bygget som planlagt.

Når det gjelder resten av strekningen, er partene enige om å være uenige. Det betyr at utover disse 1,5 kilometerne vil ingen vei bygges ut før ny forhandling er gjennomført i 2020.​

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger