Da MDG kastet det borgerlige byrådet og tok over styringen av Oslo hadde mange forventninger til den store kollektivsatsningen partiet lovet i valgkampen.
Likevel fant ikke miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg én krone ekstra til kollektiv da hun og det nye rødgrønne byrådet i fjor høst skulle sette sitt preg på 2016-budsjettet.
I et internt brev til bystyrets organer forklarer Berg at det ikke var behov for verken ekstrabevilgninger eller mer penger til investeringer i kollektivtrafikken.
Samtidig har prisene på trikk, buss og T-bane økt også under Miljøpartiet de Grønne.
Faktisk fikk kollektivtransporten i hovedstaden minst 15 millioner kroner mindre av Lan Marie Berg enn det forrige borgerlige byrådet la opp til.
– Jeg synes det er synd at regjeringen la på moms på kollektivtrafikken i fjor, som utløste dette behovet. Da vi måtte prioritere i de ukene vi hadde til å legge frem vår tilleggsinnstilling, prioriterte vi disse 15 millioner til å drifte sykkelveinettet gjennom vinteren, sier Berg til NRK.
Hun mener dette var en god prioritering, og viser til at det sist vinter ble talt 40 prosent flere av sykkeltellerne i hovedstaden.
Får til små-tiltak i kommunene
Siden kollektiv er nevnt langt flere ganger enn både sykkelveier og tog i partiprogrammet, har NRK spurt MDG sine lokalpolitikere hvordan de har satset på kollektiv og miljø i de fire fylkeskommunene og rundt 50 kommunene der de er en del av det rådende flertallet.
De fleste steder er det fylkeskommunen som bestemmer hvordan kollektivtilbudet skal se ut. MDG sitter i posisjon i fylkestingene både i Sør-Trøndelag, Buskerud, Østfold og Møre og Romsdal.
I de tre første fylkene kan partiet vise til konkret økning i bevilgninger til buss og ferge etter at de fikk makt. MDG i Møre og Romsdal har ikke svart på NRKs henvendelser.
Med unntak av i Oslo får MDGs kommunepolitikere naturlig nok ikke gjort noe med kollektivtilbudet, men fra landet rundt meldes det om gjennomslag for ulike mindre tiltak.
Gjengangerne i svarbunken er tiltakene som er nevnt på bildet over.
Usikre på klimaeffekten
Disse tiltakene til tross, bare litt over halvparten av lokallagene som har svart NRK tror bilbruken i kommunen vil bli redusert som følge av at MDG er med og styrer.
På det kanskje viktigste spørsmålet fra NRK - om klimagassutslippene vil synke i kommunen fordi MDG styrer, svarer nær alle JA, også de som ikke kan vise til noen konkrete vedtak.
Som representanten for MDG i kommunestyret i Nannestad, Kristin Antun, skriver: – Det må de.