Hopp til innhold

MDG gav ikke én krone mer til kollektiv

Miljøpartiet de Grønne nevner «kollektiv» oftere enn noe annet i eget program, men gav ikke én krone mer til kollektivtransport da de tok makten i Oslo.

Lanbrev

IKKE BEHOV FOR PENGER: MDG-byråd Lan Marie Berg syntes ikke det var behov for å bruke mer penger på kollektivtrafikk etter at det rødgrønne byrådet vant valget. FOTO: NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Da MDG kastet det borgerlige byrådet og tok over styringen av Oslo hadde mange forventninger til den store kollektivsatsningen partiet lovet i valgkampen.

Likevel fant ikke miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg én krone ekstra til kollektiv da hun og det nye rødgrønne byrådet i fjor høst skulle sette sitt preg på 2016-budsjettet.

I et internt brev til bystyrets organer forklarer Berg at det ikke var behov for verken ekstrabevilgninger eller mer penger til investeringer i kollektivtrafikken.

Samtidig har prisene på trikk, buss og T-bane økt også under Miljøpartiet de Grønne.

Faktisk fikk kollektivtransporten i hovedstaden minst 15 millioner kroner mindre av Lan Marie Berg enn det forrige borgerlige byrådet la opp til.

LANhjelm

SYKKELBYRÅD: Lan Marie Nguyen Berg kom syklende også til intervjuet med NRK. Dette bildet er fra en annen anledning.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– Jeg synes det er synd at regjeringen la på moms på kollektivtrafikken i fjor, som utløste dette behovet. Da vi måtte prioritere i de ukene vi hadde til å legge frem vår tilleggsinnstilling, prioriterte vi disse 15 millioner til å drifte sykkelveinettet gjennom vinteren, sier Berg til NRK.

Hun mener dette var en god prioritering, og viser til at det sist vinter ble talt 40 prosent flere av sykkeltellerne i hovedstaden.

Får til små-tiltak i kommunene

Siden kollektiv er nevnt langt flere ganger enn både sykkelveier og tog i partiprogrammet, har NRK spurt MDG sine lokalpolitikere hvordan de har satset på kollektiv og miljø i de fire fylkeskommunene og rundt 50 kommunene der de er en del av det rådende flertallet.

De fleste steder er det fylkeskommunen som bestemmer hvordan kollektivtilbudet skal se ut. MDG sitter i posisjon i fylkestingene både i Sør-Trøndelag, Buskerud, Østfold og Møre og Romsdal.

I de tre første fylkene kan partiet vise til konkret økning i bevilgninger til buss og ferge etter at de fikk makt. MDG i Møre og Romsdal har ikke svart på NRKs henvendelser.

Med unntak av i Oslo får MDGs kommunepolitikere naturlig nok ikke gjort noe med kollektivtilbudet, men fra landet rundt meldes det om gjennomslag for ulike mindre tiltak.

Ordsky

VANLIGE TILTAK: Dette bildet gir et representativt bilde på hva MDG får utrettet rundt om i landet i kommuner hvor de havnet i posisjon etter valget. GRAFIKK: Jon Dalsnes Storsæter/NRK

Foto: NRK

Gjengangerne i svarbunken er tiltakene som er nevnt på bildet over.

Usikre på klimaeffekten

Disse tiltakene til tross, bare litt over halvparten av lokallagene som har svart NRK tror bilbruken i kommunen vil bli redusert som følge av at MDG er med og styrer.

På det kanskje viktigste spørsmålet fra NRK - om klimagassutslippene vil synke i kommunen fordi MDG styrer, svarer nær alle JA, også de som ikke kan vise til noen konkrete vedtak.

Som representanten for MDG i kommunestyret i Nannestad, Kristin Antun, skriver: – Det må de.

AKTUELT NÅ