Hopp til innhold

Mange vil forsikre seg mot ID-tyverier

Forsikringsbransjen opplever økt pågang av kunder som ønsker å forsikre seg mot ID-tyverier. – Men det går ikke an å forsikre seg mot dette, advarer Forbrukerrådet.

datasikkerhet

Over 150.000 nordmenn har opplevd ID-tyveri de siste to årene.

Foto: ScanStock

De siste to årene har over 150.000 nordmenn blitt utsatt for ID-tyveri, viser en ny undersøkelse gjennomført av Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).

Ifølge NorSIS er økningen liten sammenlignet med tidligere år, men sakene blir stadig større.

Blant dem som har opplevd å bli svindlet er Marthe Lunde. Til NRK fortalte hun i dag om marerittet da det plutselig begynte å dukke opp bestillinger og inkassokrav i posten.

– Det var svært ubehagelig å få navnet sitt sverta på den måten, sier hun.

Trenger hjelp

Informasjonsdirektør Jon Berge

Informasjonsdirektør hos If Skadeforsikring, Jon Berg.

Foto: If

Hun er ikke den eneste, og nå merker forsikringsselskaper at folk er bekymret. Informasjonsdirektør hos If Skadeforsikring, Jon Berge, forteller at mange kunder har etterspurt en forsikring mot ID-tyverier.

– Vi har tilbudt denne type forsikring siden før jul i fjor. Det er fordi det har vært stor oppmerksomhet om dette i media, og fordi mange har etterspurt det.

Hos If er forsikringen en del av den beste innboforsikringen og sikrer kundene hjelp dersom de har behov for det.

– Det viktigste man gjør, er å henvende seg til politiet. Deretter kan man komme til oss for bistand. Vi bistår når man har mottatt et reelt krav – da kan våre jurister bestride det kravet og håndtere det slik at du slipper å bruke tid og penger på det, sier Berge.

Omfattende saker

Også hos Help Forsikring merker de at mange trenger bistand.

– Vi har sett en stigning i antall faktiske saker, men det er flere som ber om råd mot ID-tyveri enn som faktisk blir utsatt for det. Mitt inntrykk er at det er ganske stort fokus på dette hos banker og kredittkortutstedere. De er opptatt av at forbrukere skal oppleve trygghet, sier informasjonssjef Dag Are Børresen.

Trenger man en egen ID-tyveriforsikring?

– Saker om ID-tyveri kan bli omfattende, og hvis du er blitt utsatt for tyveri av et visst omfang, trenger du raskt advokathjelp for å ordne opp. I saker som handler mer om misbruk av betalingskort enn om ID-tyveri, ser vi heldigvis at bankene rydder opp, sier Børresen.

Overrasket over antallet

Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet

Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet.

Foto: Forbrukerrådet

Jorge Jensen i Forbrukerrådet mener det er viktig at forsikringsselskapene er veldig tydelig på hva det er de selger.

– Forsikringsselskapene må være tydelig på at dette ikke er forsikring mot ID-tyveri, men bistand dersom man har behov for juridisk hjelp.

Jensen er overrasket over at 150.000 har blitt svindlet, og synes det virker veldig høyt.

– Noe av det første vi anbefaler de som har vært utsatt for ID-tyveri, er å blokkere kredittinformasjonen sin. De tallene er ikke så høy som 150.000, så dette må vi gå dypere inn i, sier han.

Dersom tallet stemmer, mener han det viser at personvernet står for svakt på mange plan.

AKTUELT NÅ