Er dette den mest irriterende parkeringstabben?

Parkeringsklagenemnda får ofte klager fra bilister som har fått gebyr, selv om de har kjøpt billett. Men bilistene som har kjøpt billett på feil automat, får sjelden medhold. – Har de gjort en feil, må de selv ta ansvar for feilen, sier EuroPark.

Finnes det noe mer irriterende enn å få parkeringsbot, til tross for at man har kjøpt billett? NRK snakket med irriterte bilister på Grønlandsleiret i Oslo.

Remy Møllerhagen fikk parkeringsgebyr etter å ha parkert på Grønlandsleiret i Oslo. Han mener skiltingen var forvirrende, og lurer på den kan være slik for å lure bilistene. Reportasje fra Dagsrevyen. FOTO: Lokman Ghorbani. I reportasjen: Remy Møllerhagen, Julie Aanensen, Pål Gleditsch og Elin Constance Graff.

Denne saken begynte med at NRK fant en gul lapp på bilruta etter å ha parkert på en parkeringsplass på Grønland, til tross for at billett hadde blitt kjøpt. Etter hvert ble det klart at NRK ikke var de eneste som hadde gjort samme tabbe den dagen, nemlig å kjøpte billetten på feil automat.

– Nei, jeg har fått en parkeringsbot, på 760 kroner. Det viser seg at jeg tydeligvis har kjøpt billett på feil automat, men det var ikke så lett å vite hvilken automat man skulle kjøpe billett på, sier Julie Aanensen til NRK.

– Jeg bare tok den første jeg så. Det var tydeligvis feil. Det er ganske irriterende, det er ganske mye penger.

Hva er den mest irriterende parkeringstabben? Del din historie med NRK her!

Artikkelen fortsetter.

Julie Aanensen

Julie Aanensen oppdaget, irriterende nok, at hun hadde kjøpt billett på feil automat.

Foto: Lokman Ghorbani / NRK

– Det var jo juks!

Også Remy Møllerhagen hadde blitt forvirret av det både var kommunale automater og Europark-automater på plassen.

– Synes du det var lett å se det?

– Det var ikke lett å se det, det var ikke det. Det var jo juks! Rett og slett, det er jo for å lure oss, sier Møllerhagen oppgitt.

Hva er det mest irriterende du har opplevd på en parkeringsplass? Del din historie her!

Artikkelen fortsetter.

Pål Gleditsch

Kommunikasjonsdirektør i EuroPark, Pål Gleditsch, mener deres automater er godt nok skiltet.

Foto: Lokman Ghorbani / NRK

– Godt nok skiltet

Pål Gleditsch er kommunikasjonsdirektør i EuroPark, som driver parkeringsplassen på Grønland. Klager NRK har fått tilgang til, viser at flere av klagerne hadde løst billett på kommunens automat, når de stod parkert på Europarks plasser.

Gleditsch sier EuroPark har fått en del klager fra bilister som har fått parkeringsgebyr på plassen, men mener likevel selskapets automater er godt nok skiltet.

– Her er skiltet ved innkjøringen, og så står det skilt på med «P» på der, sier, Gleditsch, og peker på de oppsatte skiltene.

– I tillegg er det skilt med vår logo på, og henvisningskilt over kommunens automat. Så står vår automat inne på plassen.

Gleditsch vil ikke være med på at skiltingen kunne vært enda bedre merket for publikum.

– Er den litt anonym, den automaten deres?

– Nei, jeg synes ikke det, sier Gleditsch.

Elin Constance Greiff

Elin Constance Greiff forteller at alle klager som gjelder parkeringsplassen på Grønlandsleiret automatisk blir avvist.

Foto: Lokman Ghorbani / NRK

Klager avvises automatisk

Likevel er parkeringsplassen på Grønland i Oslo en av gjengangerne i klagebunken til Parkeringsklagenemnda, et organ som skal løse tvister mellom bilfører og parkeringsselskap.

Det samme problemet, med automater fra flere selskaper, eventuelt kommunen, ved samme parkeringsplass, finnes også flere andre steder i Oslo, Drammen og ellers i landet.

Når det gjelder parkeringsplassen på Grønlandsleiret behandlet Parkeringsklagenemnda flere saker med samme problemstilling i 2010.

Den gang fikk EuroPark medhold, noe som fører til at alle saker som gjelder kjøp av billett på feil automat, nå automatisk blir avvist.

– Det har nemnda da sagt, at skiltinga på dette området er godt nok, sier Elin Constance Greiff, som er sekretariatsleder i Parkeringsklagenemnda.

Artikkelen fortsetter.

Parkeringsbot

Finnes det noe mer irriterende enn å få bot, til tross for at man har løst billett?

Foto: Lokman Ghorbani / NRK

– Må selv ta ansvar

Greiff forklarer at skiltingen må endre seg til det verre, for at nemnda skal behandle nye klager som gjelder den aktuelle parkeringsplassen.

– Må man være lokalkjent for å ikke gå i disse fellene?

– Det skal jo ikke være nødvendig. Det skal skiltes slik at det er tydelig, og det er klart at det er parkeringsselskapets ansvar å sørge for at det (skiltingen, journ.anm.) er mulig å forstå, for en normalt oppmerksom person, sier Greiff.

EuroPark presiserer på sin side at deres parkeringsvakter ikke tjener noe mer hvis de skriver ut flere parkeringsgebyrer. Kommunikasjonsdirektør Gleditsch nekter for at EuroPark forsøker å lure folk med villedende skilting.

– Her har de gjort en feil selv, og må selv ta ansvar for den feilen, sier Gleditsch.

Også dagen NRK var ute og gjorde opptak med EuroPark, var det noen som hadde løst billett ved feil automat ved Grønlandsleiret.

– I dette tilfellet er det en som har parkert bilen her, foran vårt skilt til og med, men så gått ut av plassen og betalt på den kommunale automaten, sier Gleditsch.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger