Hopp til innhold

Må ta opp lån i kampen mot Nav

En rekke Nav-brukere må nå bruke flere titusen kroner av egen lomme for å få eksperthjelp når de trenger det. Fri rettshjelp har de nemlig ikke krav på.

Video nsps_upload_2009_2_25_19_24_45_541.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Siden 2006 er ordningen med fri rettshjelp strammet inn. Dette innebærer at man ikke får denne juridiske hjelpen før det foreligger et vedtak i saken.

Det er her problemet for mange Nav-brukere ligger, for det er nettopp et slikt manglende vedtak som gjør at flere brukere vurderer advokathjelp i kampen mot Nav.

Må ha et vedtak for å få hjelp

- Tidligere fikk man bistand i trygdesaker, mens etter 1. januar 2006 ble ordlyden endret til å gjelde klagesaker. Det betyr at i søknadsprosessen, får man ikke advokatbistand på det offentliges regning før man har fått et vedtak i saken. Det er det som da skaper problemer hvis man sliter i søknadsprosessen eller ikke får vedtaket fra Nav, sier Regina Syse Vandraas, advokat ved Advokat.no.

- En del av brukerne blir da prisgitt Nav-systemet og må vente til de til slutt får et svar. Andre betaler for bistanden selv, gjerne da ved hjelp av venner og familie, for det er mange av disse som ikke har råd til å betale advokaten på egen hånd.

Måtte låne penger av foreldrene

For advokathjelpen kan bli en dyr affære. Ifølge Regina Syse Vandraas er det vanskelig også for advokatene å få tak i de riktige saksbehandlerne hos Nav, og det tar tid å få tak i dokumenter. Da løper timene, og med det også advokatutgiftene.

Etter å ha ventet i nesten to år på svar på en søknad hos Nav, så småbarnsmoren Silje Garmo ingen annen løsning enn å oppsøke advokat. Nå har hun flere søknader hun venter på svar på.

- Jeg har ikke lyktes å komme i dialog med Nav verken på egen hånd eller via lege, sier Garmo.

Advokaten har så langt kostet henne rundt 20.000 kroner, og fordi Nav har somlet og ikke gitt henne vedtak i søknadene hennes, har hun heller ikke krav på fri rettshjelp.

- Jeg har måttet låne penger fra foreldrene mine. Det har vært frustrerende å være en voksen kvinne på 28 år og måtte spørre foreldrene om penger, men jeg føler at jeg ikke har hatt noe valg.

- Frustrerende å ikke kunne hjelpe

Nav-brukere som ber om fri rettshjelp blir i langt større grad avvist. Sammenlignet med i fjor har brukere som får nei til dette, økt med 30 prosent.

- Det er kjempefrustrerende å måtte si at jeg vil gjerne hjelpe deg, men det får jeg ikke lov til, sier Bente O. Roli, leder ved Kontoret for fri rettshjelp.

Silje Garmo vet ikke når saken hennes blir avklart, og må trolig ut med enda mer penger for å betale advokathjelpen.

- Nå håper jeg bare på en snarlig avklaring på alle sakene mine. Det å måtte gå i uvisshet er det som gnager aller mest, særlig når jeg også har barn jeg skal ivareta.

Si din mening her!

AKTUELT NÅ