Hopp til innhold

Luksustog gir svenskesug

Togkonkurransen mellom Oslo og Stockholm skaper svenskesug. Nytt togtilbud fører til at flere nordmenn reiser til Stockholm på skinner.

Unionsexpressen mellom Oslo og Stockholm

- Vi prøver å gjenskape den gode gamle opplevelsen av å reise med et tog, sier servitør Thomas Rogers. Restaurantvogna er det viktigste trekkplastret til Unionsexpressen mellom Oslo og Stockholm.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

For halvannet år siden gikk det ikke et eneste tog mellom Oslo og Stockholm på ukedagene.

Nå er det solid vekst i denne trafikken. Både den privatdrevne Unionsexpressen og statlige svenske SJ sier at de får stadig flere reisende.

- Passasjertallet øker jevnt og trutt, i snitt har vi mellom 40 og 50 passasjerer på hverdager. I helgene har vi hatt over hundre passasjerer, sier direktør Kurt Lundahl i Unionsexpressen.

Restaurantvogn

Det nye togtilbudet som kom på skinnene i vår, kjører med lokomotiv og renoverte klassiske førsteklassevogner. Her er det også restaurantvogn med hvit duk, stettglass og måltider lagd på kjøkkenet ombord.

I går morges var det 85 passasjerer på turen fra Oslo til Stockholm - det er litt flere enn Unionsexpressen må ha for å få trafikken til å lønne seg.

Likevel sier statlige SJ at de har stadig flere passasjerer på sine fire daglige avganger. Det tyder på at den totale trafikken med tog øker.

God utvikling

- Vi har en god utvikling og selger stadig flere billetter, sier Magnus Andersson som har ansvaret for strekningen. Han vil ikke oppgi konkrete trafikktall.

- Men sant å si har vi ikke merket noen konkurranse fra Unionsexpressen. Dels kan økt oppmerksomhet om toget ha fått flere til å flere til å velge toget når de skal reise, dels kan nok de avlaste oss når vi har fulle tog, sier SJs Magnus Andersson.

Fem avganger

Med SJs fire avganger og Unionsexpressens ene er det nå fem daglige togavganger mellom Oslo og Stockholm på Kongsvingerbanen.

- Det økte tilbudet og oppmerksomheten kan nok ha fått flere til å velge tog når de skal reise til Stockholm, sier forsker Jon Inge Lian ved Transportøkonomisk institutt.

Frekvensen betyr mye, men fremdeles går det flere fly enn tog til Stockholm.

Heller København

Fritidsreisende er mer fleksible enn forretningsreisende. Problemet for stockholmstrafikken er at fritidsreisende nordmenn heller drar på helgetur til København enn til Stockholm, selv om den svenske hovedstaden har mye å by på, sier Lian.

Unionsexpressen sier de vil satse mye på forretningsreisende på den fem og en halv times togturen til Stockholm.

- Forretningsreisende vil de nok slite med, men de kan nok lokke entusiaster som ser på togturen som endel av opplevelsen. Høyere drivstoffpriser på fly går også i togets favør, sier Lian.

AKTUELT NÅ