Hopp til innhold

Hele Europa stenges for Boeing 737 MAX 8

Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrå har besluttet å innføre et midlertidig forbud mot flytypen Boeing 737 MAX 8 i europeisk luftrom.

Norwegian Boeing 737 MAX 8

Dette er flytypen europeiske myndigheter nå har besluttet at ikke får fly i europeisk luftrom.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Det norske Luftfartstilsynet besluttet etter dette også å innføre et midlertidig forbud i norsk luftrom.

Tilsynets beslutning ble tatt på bakgrunn av en anbefaling fra Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrå (EASA), som er europeiske luftfartsmyndigheters øverste organ.

– Det betyr at norske myndigheter umiddelbart kommer til å suspendere og sette denne flytypen på bakken, og luftrommet stenges for denne typen fly både inn, ut og i Norge, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad.

Luftfartsdirektør Lars Kobberstad i Luftfartstilsynet

Luftfartsdirektør Lars Kobberstad.

Foto: NRK

– For tidlig å si hva som vil skje med flyene

Frem til 18-tiden tirsdag var beskjeden fra Luftfartstilsynet at det ikke var kommet ny informasjon som gjorde at de vurderte det som nødvendig å innføre et forbud.

Like etterpå snudde de altså, etter at EASA hadde analysert og kommet med en anbefaling basert på vurderingene fra land som hadde innført forbud.

– Det er ikke uvanlig at land gjør ulike vurderinger. De mekler sine vurderinger til EASA, som så gir sin anbefaling og det er den vi forholder oss til, sier Kobberstad i Luftfartstilsynet.

Det er fortsatt for tidlig å si noe om hva som vil skje med flyene.

På et generelt grunnlag sier Kobberstad at det gjerne sendes ut instrukser på hva som må sjekkes på flyet. Det er heller ikke uvanlig at pilotene trenes opp før man kan ta flyene i bruk igjen.

– Men hva som skjer konkret for tidlig å si noe om, understreker han.

Norwegian-aksjen stupte

Disse tolv landene har foreløpig innført et midlertidig forbud mot flytypen som var involvert i flystyrten i Etiopia søndag:

  • Singapore
  • Kina
  • Indonesia
  • Australia
  • Malaysia
  • Oman
  • Storbritannia
  • Tyskland
  • Mongolia
  • Marokko
  • Frankrike
  • Irland
  • Østerrike
  • Norge
  • India

Tirsdag formiddag ble det også klart at Norwegian midlertidig parkerer sine Boeing av typen 737 MAX 8. Det samme gjør reiseselskapet TUI.

Norwegian-aksjen endte ned nesten 4 prosent på Oslo Børs tirsdag, etter at flyselskapet meldte at de setter alle sine Boeing 737 Max 8-fly på bakken.

En oversikt fra Dagens Næringsliv viser fem Norwegian-flyginger som tirsdag var på vei fra eller til Norge:

  • En avgang som er ankommet fra Warszawa til Oslo, står allerede på bakken.
  • Et fly fra Milano på vei til Oslo var ved 16-tiden over Tyskland.
  • En avgang fra Oslo er allerede landet på Madeira.
  • En flyging er på vei fra Oslo til Malaga og er i lufta over Danmark.
  • Et fly er på vei fra Oslo til Gran Canaria og ligger utenfor Portugal tirsdag ettermiddag.

Et Norwegian-fly på vei fra Stockholm til Tel Aviv måtte snu i lufta etter at beslutningen til flyselskapet ble gjort kjent.

Samme flytype i to ulykker

Bakgrunnen for forbudet er at flytypen som var involvert i flystyrten søndag også var involvert i en flystyrt i Indonesia oktober i fjor.

157 mennesker mistet livet i den tragiske ulykken i Etiopia søndag.

Flere likhetstrekk mellom de to ulykkene – som at begge flyene var nye og styrtet kort tid etter avgang – er bakgrunnen for at flere land nå har innført midlertidige forbud mot Boeings 737 MAX 8-modell.

De siste dagene har det kommet rapporter fra flere mediehus, deriblant Washington Post, om mulige problemer med programvaren til den aktuelle flytypen. Det er likevel for tidlig å si hva som er årsaken til ulykkene.

Noen tusen passasjerer berørt

Tirsdag kveld opplyser kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til NRK at noen tusen passasjerer vil bli berørt de nærmeste dagene.

De jobber nå med å booke om passasjerer til andre fly.

– Vi gjør det vi kan for ivareta kundene som blir berørt av forstyrrelsene i trafikken, og jobber med å omdisponere flyflåten.

– Vi slår sammen flyginger, og booker om passasjerer til andre flyginger slik at konsekvensene blir så små som mulig for de reisende, sier Sandaker-Nielsen.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger