Helikopteret som styrtet ved Turøy i april, var en Super Puma med modellbetegnelsen EC225LP. Kort tid etter ulykken ble denne helikoptertypen tatt ut av passasjertransport i Norge og Storbritannia. Noen dager senere ble flygeforbudet også utvidet til å omfatte forgjengeren AS332L2.
Det har likevel vært lov til å bruke disse helikoptrene til søk- og redningsoppdrag, men nå strammer Luftfartstilsynet inn og fjerner dette unntaket. Bakgrunnen er foreløpige funn fra Statens havarikommisjon for transport, som viser at et tretthetsbrudd i girboksen trolig er en faktor som forårsaket ulykken ved Turøy.
– Det er viktig å påpeke at ulykken fortsatt er under etterforskning av SHT og at noen endelig årsak til ulykken er ennå ikke fastlagt, opplyser Luftfartstilsynet.
Parallelt med avgjørelsen fra Luftfartstilsynet besluttet helikopterselskapet CHC, som eide helikopteret som styrtet ved Turøy, å suspendere alle flyginger med modellen EC225.
– I lys av disse foreløpige funnene, bestemte CHC seg onsdag kveld for å inntil videre suspendere alle flyginger med EC225, inkludert de som i dag flyr søk- og redningsoppdrag (SAR). Dette skjedde omtrent samtidig med at Luftfartstilsynet fattet samme beslutning, opplyser selskapet.