– Ifølge den informasjonen jeg har fått så har de fulgt den flygeplanen som er. Det er et vanlig spor å ta, sier leder i Norsk Flygerforbunds Flysikkerhetskomite, Jo Bjørn Skatval, til NRK.
Det var i formiddag, rundt klokken halv elleve, at 144 passasjerer og et mannskap på seks personer styrtet i de franske alpene. Flyvraket er lokalisert i en landsby på 2000 meters høyde.
Skatval kjenner ikke de lokale forholdene, men mener det er stor sannsynlighet for å finne de svarte boksene. Trass at området er vanskelig tilgjengelig er vrakdelene lokalisert, så de bør finnes i nærheten.
– Det er et fjellområde som man vanligvis flyr høyt over. I 2000 meters høyde så får etterforskerne en litt større utfordring, sier Skatval.
Det kan også være snø i denne høyden.
– Vanlig flytype
Skatval ønsker ikke å spekulere i hva som faktisk har skjedd. De svarte boksene vil gi havarikommisjonen svar på hva instrumentene har vist før ulykken og hva som eventuelt er blitt sagt og gjort i cockpiten.
– Det er de som forteller hva pilotene har snakket om, hva instrumentene har vist, ikke minst det som eventuelt er gjort og oppfattet i cockpit, så det er en veldig viktig i puslespillet som havarikommisjonen må legge.
Flyet, som styrtet om lag 100 kilometer nord for Nice, var av typen Airbus 320.
– Dette er en veldig vanlig flytype, og det er Airbus og Boeing som er de største produsentene av akkurat disse mellomdistanseflyene. De er veldig vanlig i bruk og de som flyr dem er veldig godt fornøyde med flyene, sier Skatval.
– Et sjokk
Han mener at hendelsen er tragisk fordi det regnes som svært trygt å fly.
– Når dette skjer med en sånn trygg transportmåte som luftfart faktisk er så er sjokket desto større, sier Skatval.
– Her vil det sikkert komme mange teorier etter hvert av større og mindre sannsynlighet men det som er viktig nå er å smøre seg med tålmodighet og vente til havarikommisjonen kommer med sine konklusjoner.