Hopp til innhold

Luftfartsekspert: – Ulykkesflyet fløy en vanlig rute

Flyulykken i Frankrike er en tragedie og et sjokk, nettopp fordi det er så trygt å fly, mener flysikkerhets-ekspert.

Leder i Norsk Flygerforbunds Flysikkerhetkomite Jo Bjørn Skatval om ulykken

Flysikkerhets-ekspert Jo Bjørn Skatval forklarer at flytypen som styrtet er godt likt blant flygerne.

– Ifølge den informasjonen jeg har fått så har de fulgt den flygeplanen som er. Det er et vanlig spor å ta, sier leder i Norsk Flygerforbunds Flysikkerhetskomite, Jo Bjørn Skatval, til NRK.

Det var i formiddag, rundt klokken halv elleve, at 144 passasjerer og et mannskap på seks personer styrtet i de franske alpene. Flyvraket er lokalisert i en landsby på 2000 meters høyde.

Skatval kjenner ikke de lokale forholdene, men mener det er stor sannsynlighet for å finne de svarte boksene. Trass at området er vanskelig tilgjengelig er vrakdelene lokalisert, så de bør finnes i nærheten.

– Det er et fjellområde som man vanligvis flyr høyt over. I 2000 meters høyde så får etterforskerne en litt større utfordring, sier Skatval.

Det kan også være snø i denne høyden.

– Vanlig flytype

Skatval ønsker ikke å spekulere i hva som faktisk har skjedd. De svarte boksene vil gi havarikommisjonen svar på hva instrumentene har vist før ulykken og hva som eventuelt er blitt sagt og gjort i cockpiten.

– Det er de som forteller hva pilotene har snakket om, hva instrumentene har vist, ikke minst det som eventuelt er gjort og oppfattet i cockpit, så det er en veldig viktig i puslespillet som havarikommisjonen må legge.

Flyet, som styrtet om lag 100 kilometer nord for Nice, var av typen Airbus 320.

– Dette er en veldig vanlig flytype, og det er Airbus og Boeing som er de største produsentene av akkurat disse mellomdistanseflyene. De er veldig vanlig i bruk og de som flyr dem er veldig godt fornøyde med flyene, sier Skatval.

– Et sjokk

Han mener at hendelsen er tragisk fordi det regnes som svært trygt å fly.

– Når dette skjer med en sånn trygg transportmåte som luftfart faktisk er så er sjokket desto større, sier Skatval.

– Her vil det sikkert komme mange teorier etter hvert av større og mindre sannsynlighet men det som er viktig nå er å smøre seg med tålmodighet og vente til havarikommisjonen kommer med sine konklusjoner.

Flystyrt i Alpene

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger