– Vi er mer enn kolleger

Administrerende direktør Syver Leivestad Norsk Luftambulanse forteller at de har brukt all tid på å legge til rette for de pårørende etter helikopterulykken på Sollihøgda.

Erik Normann og Syver Leivestad

Flygesjef Erik Normann og adm. dir. Syver Leivestad i Norsk Luftambulanse holdt en ny pressekonferanse onsdag morgen.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Norsk luftambulanse mistet pilot Bjørn Nergård (52) og anestesilege Anders Rostrup Nakstad (38) i gårsdagens helikopterstyrt på E16 ved Sollihøgda.

Den tredje som var om bord, redningsmann Sondre Bjartland (52), ligger på sykehus med alvorlige skader.

På en pressekonferanse i Drøbak i dag fortalte Leivestad at alle basene er operative, samtidig som organisasjonen bruker tid på pårørende og andre ansatte.

– Dette har vært et veldig tungt døgn for alle her og i helsesektoren, og et enda tøffere døgn for de pårørende. Vi har brukt all tid på å legge forholdene til rette for dem, sier Leivestad.

Alle baser operative

Ansatte har fått tilbud om avlasting dersom de har behov for det.

– De eneste som er byttet ut, er mannskapet som var direkte involvert i redningsarbeidet. Alle andre har vært i beredskap, sier Leivestad.

Kollegene til de tre er sterkt preget av hendelsen, og Norsk Luftambulanse har satt inn et støtteapparat som gjør alt de kan for de pårørende.

– Man er jo sammen i en uke av gangen på basen, så vi er mer enn kolleger, sier Leivestad.

Tilstanden til redningsmann Sondre Bjartland er kritisk, men stabil. Bjartland ble sendt til sykehus med alvorlige skader etter ulykken.

Kommunikasjonsutstyr

VIDEO: Se utdrag fra pressekonferansen.

Sjekker helikoptrene hver dag

Politifolkene som allerede var på stedet da helikopteret ble tilkalt, har forklart at de ikke klarte å få kontakt med helikopteret.

Flygesjef Erik Normann sier han er kjent med problemet.

– Det er seks forskjellige radioapparater og telefoner i helikopteret. Det er ikke et ukjent problem at man ikke får kontakt, men vi kjenner ikke til hvorfor det skjedde denne gangen, sier Normann.

Ifølge Normann sjekkes teknikken grundig hver 14. dag, i tillegg til at pilotene undersøker helikopteret hver dag.

– Vi har også gode prosedyrer for å få oversikt og lande på et skadested. Det er utfordrende å lande helikopter i Norge, og derfor legger vi inn mye energi i prosedyrer og trening på dette, sier han.

Oversikt over ulykkesstedet ved Sollihøgda (grafikk)

Helikopteret var på vei til den veltede lastebilen til venstre i bildet.

Foto: Jon Eeg / Sivert Moe Winther / NTB Scanpix / NRK

Spennet var registrert

Havarikommisjonen fastslo tirsdag kveld at helikopteret fløy inn i en høyspentlinje, og at det var årsaken til at det styrtet. Hvorfor helikopteret traff linjen er fortsatt et åpent spørsmål.

– Det vi vet, er at dette spennet er registrert i norsk register for luftfartshinder, som er administrert av Statens kartverk, sier Normann.

En nyoppdatert versjon av registeret lastes inn i alle helikoptrene til Luftambulansen hver 90. dag. Normann kan likevel ikke bekrefte om karttjenesten fungerte i ulykkeshelikopteret, fordi Luftambulansen foreløpig ikke har fått undersøkt ulykkeshelikopteret selv.

Hindringer som kraftspenn er uansett utfordrende, fastslår han.

– Det er absolutt en av de største risikofaktorene vi har, og noe vi har kontinuerlig fokus på, sier Normann.

Undersøkelsene etter ulykken vil ta tid.

– Vi og de pårørende har et bunnløst behov for å forstå hvordan dette kunne skje med de vi ser på som de beste av de beste, sier Normann.

Les: Vitne: – Personene som dirigerte helikopteret overså kabel
Les: Helikopteret slo inn i strømledninger før det traff bakken

Les: Luftambulansen: – Kjent med flere tilfeller av kommunikasjonsproblemer

Flygesjef Erik Normann

VIDEO: Se intervjuet med flygesjef Erik Normann. (Reporter: Tormod Strand)

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger