Hopp til innhold

Lovet tog-revolusjon er utsatt

Fra 2012 skulle togpassasjerene på Østlandet få et mye bedre tilbud med hyppigere og raskere togtrafikk, lovet den rødgrønne regjeringen. Nå er tog-revolusjonen utsatt på ubestemt tid.

Video Forsinkelser i togtrafikken

SE VIDEO: Det kan bli fortsatt lang ventetid på togpassasjerene. Den lovede togrevolusjonen i 2012 er utsatt.

Nytt dobbeltspor vestover og splitter nye tog skulle gi flere avganger enn i dag og plass til langt flere passasjerer. Det ble varslet avganger hvert tiende minutt fra de viktigste stasjonene mellom Asker og Lillestrøm.

Også lenger utover på Østlandet skulle «Ruteplan 2012» gi en kraftig forbedring i tilbudet. Nå er imidlertid revolusjonen utsatt på ubestemt tid.

– Den store revolusjonen med en betydelig økning i antall tog, er utsatt, sier kommunikasjonsdirektør i Jernbaneverket, Svein Horrisland.

– Nå er det nok en mer gradvis forbedring, så får vi se når den store revolusjonen kan komme.

Splitter nye tog

NSB la i februar 2008 frem en ny ruteplan som skulle gjelde fra 2012, og lovet frustrerte togpassasjerer flere tog som skulle gå oftere enn før.

– Tog er miljøvennlig, og det er positivt at flere ønsker å reise med toget nå. Fra 2012 blir det plass til flere på toget, ved høyere frekvens og bedre kapasitet, sa direktør i NSB Persontog, Stein Nilsen, da.

En del av oppskriften på den nye og bedre tog-virkeligheten var dobbeltsporet, som skulle gjøre at hurtige og langsomtgående tog kunne separeres, slik at tog som stopper på alle stasjoner, ikke skulle sinke tog som går direkte.

I tillegg har NSB bestilt 50 nye togsett som nå er under bygging i Sveits, til fire milliarder kroner.

Regjeringen prioriterer ikke nødvendige investeringer

Men nye tog og nytt dobbeltspor er ikke nok for å innføre den nye ruteplanen med mange flere avganger. Det trengs også investeringer til et par milliarder kroner. De skulle gi bedre strømforsyning, flere vendemuligheter og flere kilometer med parkeringsplass for tog, som trengs for å øke tilbudet kraftig.

Statssekretær Lars Erik Bartnes

Statssekretær Lars Erik Bartnes sier regjeringen må prioritere vedlikehold på dagens tog, i stedet for å holde den lovede ruteendringen.

Foto: Samferdselsdepartementet

Disse investeringene prioriterer ikke regjeringen nå.

– Vi er nødt til å prioritere vedlikehold og få orden på den jernbanen vi har. Det tror jeg alle er enige med oss i når vi så hvordan situasjonen var i vinter, sier statssekretær Lars Erik Bartnes i Samferdselsdepartementet.

– Når vil den store ruteomleggingen komme?

– Det må vi få komme tilbake til. Det blir en gradvis innføring fra 2012. Vi sitter nå sammen med Jernbaneverket og NSB og legger mer detaljerte planer for det. Vi kommer senest tilbake med det i budsjettet for 2012, sier Bartnes.

I NSB er det irritasjon over at de ikke fra start får utnyttet fullt ut de 50 nye togsettene, men dagens direktør for NSB Persontog, Tom Ingulstad, uttaler seg diplomatisk.

– Vi tar til etterretning at det ikke lenger er definert når denne ruteendringen kan finne sted. Vi må konsentrere oss om å gi et best mulig tilbud til kundene innenfor de rammene vi nå ser at avtegner seg, sier han.

AKTUELT NÅ